Type; 400 LAAG
bouwjaar; 1974, eerste tenaamstelling, 3 januari 1974
kleur; rood
bijzonderheden;
(http://farm6.static.flickr.com/5248/5214643329_7259d9ea59_z.jpg)
Hallo,
Hierbij wil ik laten weten dat ik een stukje cultureel frans erfgoed heb opgehaald en van plan ben om te gaan behouden. (En natuurlijk ook mee rijden)
Het is een besteller AK 400 met laag dak uit jan 1974 afkomstig uit de Charente en gebruikt tot aan ongeveer 1999 door een metselaar uit die streek.
Ik ben begonnen met vaststellen van een beetje laswerk aan de onderkant van de voetenbak. Voor de rest is ie in redelijke gave staat.
Gr Victor
http://picasaweb.google.nl/vicsevents/Ak400laag?authkey=Gv1sRgCIu94Le63Lnc4AE#
super gaaf.
ik zag deze al op le bon staan.
leuk uniek stukje erfgoed.
veel plezier er mee.
Moooooi !!
Zo te zien heeft de laadvloer niet teveel te lijden gehad, want daar ligt een dikke plank op.
Dat is weer een hoop werk minder !
Wat een schitterende kar Victor!!
Maak er wat moois van, hij ziet er op de foto's nog hard uit!
erg goede besteleend! ik heb hem laats eens goed bekeken.
erg mooie laadbak!
Uhh, Wat is eigenlijk het verschil tussen een AK 400 laag dak en een AK 350 ??
De brede ribbels op het plaatwerk, verlichting, dashboard en nog wat kleine details.
En als het een heule oude AK350 is; andere motor en bak en horizontale ("staande") pedalen en de alleroudsten hebben zelfmoorddeuren, hier anderhalve meter onder me staat er zo één :-P
Oké,
THX
Hallo,
Inmiddels hard aan het werk om de AK 400 laag op te knappen. De vorige eigenaar had polyester gebruikt (10jaar terug) om de voetenbak op te lappen. De bodem is dus ook alleen maar daar op die plek gaan roesten. De nieuwe bodemplaten zitten er inmiddels al in. De achterkant van de koets is schoongemaakt en voorzien van waxoil/owatrol. De balken en bodem zijn helemaal strak :-)) Die hebben weinig geleden van de zakken cement.
Het chassis was goed behandeld en kwam in errug goede staat onder de koets vandaan. Hier en daar wat insmeren met waxoil/owatrol en de koets kan er zo weer op.
Gr Victor
http://picasaweb.google.nl/vicsevents/Ak400laag?authkey=Gv1sRgCIu94Le63Lnc4AE#
Dat ziet er inderdaad niet verkeerd uit zo aan de onderzijde. Zelfs het chassis is nog mooi rood.
Was dit overigens af fabriek chassis in kleur van carroserie? Of al jaren terug een keer onderhanden genomen.
nee deze auto is gewoon goed onderhouden in de jaren.
orgineel was alles zwart bruin van kleur uit de tijd.
ziet er allemaal zeker niet verkeerd uit !!
ik heb slechter gezien !!
gr gerard
Ik heb ze héél wat jonger en hééééél wat slechter gezien, een hele goede aankoop van Victor ! En Nederland is weer een lage 400 rijker. Een jaar of 20 terug toen ik het papieren besteleendregister bij hield, waren er minder dan een handjevol bekend in NL !
dat ding is echt strak van onderen, ik heb het laatst mogen aan schouwen, dit ding staat maar 10 kilometer verder op bij mij :D
hij is vroeger een keer goed behandeld.
Hoi,
De reden van het rode chassis en de koets is als volgt: de vorige eigenaar heeft de AK ongeveer 12 jaar geleden opgeknapt. Hij was liefhebber van Mc Cormick tractoren. De AK is vervolgens gespoten met Mc Cormick rode lak. Van origine is de kleur van AK beige. Het ronde alu plaatje et kleurcode zit nog op t schutbord.
Inmiddels is het chassis van binnen ook behandeld met een mengsel van waxoil/owatrol. Verdund met terpentine. Ongeveer 2.5 liter totaal.
Morgen gaat de koets weer op het chassis.
Gr Victor
Hallo,
Inmiddels ben ik met de AK laag in Groningen bij de RDW geweest voor een kenteken keuring. Dat was afgelopen woensdag (24/11). Gewoon met een eendagskenteken ernaartoe.
De keurmeester was iemand van weinig woorden. Hij werkte de administratie af. Ondertussen heel kort even naar de bestel gekeken. Chassisnummer gecontroleerd. even onder de 1d kijken en ik mocht weer gaan. Na betaling van de keuringskosten
Zaterdag viel de RDW-brief met de papieren op de mat. De AK heeft nu een NL identiteit gekregen. 2-vkr-67 Nu nog de platen en de APK. Bij de RDW kun je trouwens ook naderhand apk keuren maar dit heb ik niet gedaan.
Vraag: De bestel is 24/11 kentekngekeurd. Vrijdag 3/12 apk keuring. Moet ie nou geschorst worden voor de 1/2 week? Wat zeggen de RDW regeltjes hierover? Hij is al verzekerd.
Hier staan nog een paar neuwe foto's bij: http://picasaweb.google.com/vicsevents/Ak400laag?authkey=Gv1sRgCIu94Le63Lnc4AE#
Gr Victor
Denk dat je officieel zou moeten schorsen, maar je kan de gok wagen...
Gefelicteerd met het kenteken en de geweldige auto! Succes bij de apk.
Hoi Victor,
Gefeliciteerd!
Ik zou de gok ook gewoon wagen, meestal heb je 2 maanden de tijd voordat het RDW een boete uitdraait...
Hij is verzekert en dat is het belangrijkste.
Mooi stuur zit erin !!! Wel een vreemd dashboard met contactsleutel erop, klopt vermoedelijk niet.
Auto van dit bouwjaar zou toch een stuurslot moeten hebben, vreemd.........
@mctommi, mooi stuur, hè :-) Betreft de contactsleutel ben ik het met je eens. Dat zou een stuurcontactslot moeten zijn. Echter we hebben het hier over Citroen. Dat wat op de plank ligt, schroeven we erin. Dit dashbord met het contactslot zat erin. Ik heb instructieboekjes waarin deze indeling op het dashbord afgebeeld staat. Oliedruklamp, contactslot en startknop. Ik heb diverse besteleenden gezien van begin jaren '70 met afwijkende bediening. Gr
Quote from: vicsevents on November 30, 2010, 10:32:08 AM
@mctommi, mooi stuur, hè :-) Betreft de contactsleutel ben ik het met je eens. Dat zou een stuurcontactslot moeten zijn. Echter we hebben het hier over Citroen. Dat wat op de plank ligt, schroeven we erin. Dit dashbord met het contactslot zat erin. Ik heb instructieboekjes waarin deze indeling op het dashbord afgebeeld staat. Oliedruklamp, contactslot en startknop. Ik heb diverse besteleenden gezien van begin jaren '70 met afwijkende bediening. Gr
Práchtig stuur !!! Eigenlijk zou er ook wel een nieuwe voorbumperstrip op mogen, want die is niet veel meer, hahaha.........
Staat het dashboard echt zo in het instructieboekje, met die drukstarter erbij "gefrummeld" ?? Dat is wel boeiend dan ! Houd me al dik 27 jaar bezig met besteleenden, maar deze dashboard "configuratie" ken ik niet ! Heb een hele verzameling 2CV-dashboards, verdeeld over een bananendoos of vier, maar zoals het in jouw lage AK zit, komt het me niet bekend voor.
Eh.......heb je misschien een scanner ? Ik ben nieuwsgierig geworden ;-)
Overigens kan je aan de bedrading achter het dashboard wel zien of het zo hoort, want als er ooit een stuur/contactslot in heeft gezeten zal je rare bedrading aantreffen. Altijd weer leuk dit soort 2CV-archeologie, want in boeken kom je dergelijke informatie maar weinig tegen :-(
@mctommi, Ik heb geen scanner maar ik heb een paar foto's van het instructieboekje gemaakt. Zie link :
http://picasaweb.google.com/vicsevents/Ak400laag?authkey=Gv1sRgCIu94Le63Lnc4AE#
De bedrading is niet aan geknoeid. De originele 'banaanstekkers' waren aanwezig. Dit boekje is van juli '73. Ik heb dit vaker gezien in met name postbesteleenden van begin jaren '70.
Misschien een idee om een dashbord-topic te starten?
Tsja die bumperstrip, die heb ik ;-) Maar nu nog een nette bumper. Die erop zit is niet meer te redden.
Trouwens is de bestel op 3 dec jl. apk goedgekeurd en mag ik 2 jaar rondtuffen. Helaas vond de keurmeester mijn oplossing van de gedeelde gele kentekenplaat niet goed. (had ik nou toch maar direct blauwe platen genomen) Afin, snel nieuwe plaat erop en klaar!
Heel grappig deze dashboard configuratie. Ik ben 'm nog nooit in 't echt tegengekomen (en heb toch echt heel veel 2cv's voorbij zien komen...).
Er zullen er niet veel van rondgereden hebben. Wellicht is dit ook een ex overheids voertuig, die reden nog wat langer rond met "spartaanse" uitvoeringen.
Gefeliciteerd met je nieuwe kenteken. Ik heb de nummerplaat verlichting laatst zo opgelostKlik (http://www.xs4all.nl/~kho/be-68-33.jpg)
Inmiddels is de eerste meeting met de AK een feit. De Wintermeeting. Leuk evenement wat ik al jaren bezoek. Helaas is op de maandag erna mijn originele grilletje gesneuveld door de wind. De AK stond niet op de handrem en "waaide" met windkracht 8 in de rug tegen de trekhaak van mijn Xant. Spijltjes v h grilletje verbogen en deuk in de motorkap. BALEN!
Op de foto is het verbogen grilletje verstopt achter het winterlapje.
Verder ben ik uiteraard bezig om de AK wereldmeeting klaar te maken.
https://picasaweb.google.com/vicsevents/Ak400laag?authkey=Gv1sRgCIu94Le63Lnc4AE#
Gr Victor
En ook op de WM in Salbris gespot;
(http://farm7.static.flickr.com/6016/6010745425_d092e11e36_z.jpg)
(http://farm7.static.flickr.com/6004/6010745429_614efb7257_b.jpg)