Citroen Azu

Het Nederlandse Besteleendregister => B => Import besteleenden => BE => Topic started by: Geert on February 05, 2013, 19:07:18 PM

Title: BE-75-07
Post by: Geert on February 05, 2013, 19:07:18 PM
Type; AK400
bouwjaar; 23-07-1971
kleur; blauw
biijzonderheden; PO model ex DDE. van oorsprong oranje

(https://live.staticflickr.com/8492/8449258693_6075bcc0d5_z.jpg) (https://flic.kr/p/dSCEf2)BE-75-07 (https://flic.kr/p/dSCEf2) by geert1953 (https://www.flickr.com/photos/geert1953/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53211320413_875b51e87c_c.jpg) (https://flic.kr/p/2p56VGR)_IMG7102 (https://flic.kr/p/2p56VGR) by CitroenAZU (https://www.flickr.com/photos/citroenazu/), on Flickr


Title: Re: BE-75-07
Post by: RCUPPER on February 05, 2013, 19:37:27 PM
Ik ben zeer gecharmeerd van het aanbod van deze man.. zelfs voor een arme student zijn er binnen Nederland toch nog mogelijkheden om een besteleend te kunnen aanschaffen. Dacht even zelfs dat die tijd allang voorbij was door de komst van allerlei vreemde handelaren met nog vreemdere bedragen! De besteleend en ook de 2cv hoeven van mij niet zo het symbool van de 'rijke man' te worden, daar waren ze tenslotte ook nooit voor ontworpen!
Title: Re: BE-75-07
Post by: mctommi on February 06, 2013, 00:38:06 AM
Besteleend was immers ontworpen voor de eenvoudige boer of bedrijfseigenaar ;)
Title: Re: BE-75-07
Post by: CitroenAZU on February 06, 2013, 09:41:57 AM
Bedankt Geert!
Title: Re: BE-75-07
Post by: Geert on February 06, 2013, 10:11:27 AM
Ik heb hem ook op Flickr gezet , misschien gemakkelijker, maar ik weet niet hoe ik hem dan hier krijg.
Title: Re: BE-75-07
Post by: CitroenAZU on February 06, 2013, 14:14:34 PM
Hoi Geert,

Boven je foto op Flickr zie je links boven een knop met share. Als je daar op drukt krijg je 2 opties. Kies bbc code. Kopieer deze code en plak em hier in je bericht. De foto is dan zichtbaar voor iedereen als het goed is.
Title: Re: BE-75-07
Post by: Geert on February 06, 2013, 15:16:25 PM
(http://farm9.staticflickr.com/8492/8449258693_6075bcc0d5.jpg) (http://www.flickr.com/photos/geert1953/8449258693/)
BE-75-07 (http://www.flickr.com/photos/geert1953/8449258693/) by geert1953 (http://www.flickr.com/people/geert1953/), on Flickr
Title: Re: BE-75-07
Post by: mctommi on February 07, 2013, 13:13:53 PM
En wie het durft deze AK400 NIET als Ponts&Chaussées wagen te restaureren in oranje jasje.................... ::)
Title: Re: BE-75-07
Post by: azurblade on February 07, 2013, 14:10:58 PM
.....waar is Siemen ;) Dat is de man van oranje.

Lijkt me leuk bestellertje en wat een prijs! Zelfs twee jaar apk.
Title: Re: BE-75-07
Post by: siemenazu on February 20, 2013, 17:54:06 PM
gelukkig heeft siemen momenteel smoor druk met projecten 8) 8) 8)

Maar eerlijk is eerlijk............ heb er nog even aangedacht maar toch het verstand voor op gezet ;D ;D ;D
Title: Re: BE-75-07
Post by: RCUPPER on February 21, 2013, 09:48:57 AM
Zit jij ook al in de knoop met je gevoel en je verstand.. ik stel voor om ergens een oud-klooster te kopen en daar een gekkenhuis te maken met alle besteleendliefhebbers die in de knoop zitten met hun gevoel en hun verstand! Zou een gezellige boel worden..

Ik hoop dat dit schoontje een goed baasje (uit een gekkenhuis?) kan vinden!
Title: Re: BE-75-07
Post by: azurblade on February 21, 2013, 10:07:43 AM
Hij staat hier zowat om de hoek. Lijkt me een leuke opknapper met een wel hele speciale handelsbenaming 'AK3STL 400'.

Het is dat er geen apk op zat anders had ik de gek haar meegenomen. Heb helaas niet de mogelijkheid hier te lassen. Al het andere kan wel.
Title: Re: BE-75-07
Post by: Valérie on February 21, 2013, 21:46:14 PM
eeuuuhhh ... beetje laat, maar bestaat die advertentie nog ? kan 'm nie vindu ...  :'(
Title: Re: BE-75-07
Post by: azurblade on February 22, 2013, 07:27:46 AM
De advertentie bestaat nog. Kijk maar eens op eendkopen.nl de site van de eendengarage uit beesd.

In overleg kan hij het laswerk verzorgen.
Title: Re: BE-75-07
Post by: Geert on February 22, 2013, 07:53:13 AM
http://www.citroen-klassiekers.nl/Nederlands/Occasions/details/AK-400-Besteleend-1971-1.html

Title: Re: BE-75-07
Post by: siemenazu on February 24, 2013, 13:12:19 PM
no azurblade, waar wacht je op!!
Title: Re: BE-75-07
Post by: tweeceevee on February 24, 2013, 15:17:39 PM
Sorry, is niet meer te koop.

Heb hem gisteren gekocht, ik was in de buurt aan het kijken, naar een azu, maar die is niet origineel meer, dus deze ak400 gekocht.

Werk valt wel mee, vind ik zelf.

Het wordt mijn eerste besteleend, wel een 25-tal gewone eenden gehad, de afgelopen jaren, maar wil nu eens iets anders voor erbij.
Title: Re: BE-75-07
Post by: Geert on February 24, 2013, 15:36:01 PM
ha, fijn, is ie goed terecht gekomen.
Gefeliciteerd en veel succes met de restauratie.
Title: Re: BE-75-07
Post by: engbokho on February 24, 2013, 18:03:08 PM
Gefeliciteerd! En wees zuinig op de originele "overheids" stoeltjes die er in zitten.
Title: Re: BE-75-07
Post by: azurblade on February 25, 2013, 08:02:14 AM
Gefeliciteerd tweeceevee.

Maak er weer wat moois van en post af en toe een paar foto's . Vinden we helemaal niet erg :)
Title: Re: BE-75-07
Post by: mctommi on March 01, 2013, 03:43:50 AM
Quote from: RCUPPER on February 21, 2013, 09:48:57 AM
Zit jij ook al in de knoop met je gevoel en je verstand.. ik stel voor om ergens een oud-klooster te kopen en daar een gekkenhuis te maken met alle besteleendliefhebbers die in de knoop zitten met hun gevoel en hun verstand! Zou een gezellige boel worden..

Ik hoop dat dit schoontje een goed baasje (uit een gekkenhuis?) kan vinden!

In Vlodrop staat geloof ik nog wat leeg.........
Title: Re: BE-75-07
Post by: RCUPPER on March 01, 2013, 09:15:37 AM
Quote from: mctommi on March 01, 2013, 03:43:50 AM
Quote from: RCUPPER on February 21, 2013, 09:48:57 AM
Zit jij ook al in de knoop met je gevoel en je verstand.. ik stel voor om ergens een oud-klooster te kopen en daar een gekkenhuis te maken met alle besteleendliefhebbers die in de knoop zitten met hun gevoel en hun verstand! Zou een gezellige boel worden..

Ik hoop dat dit schoontje een goed baasje (uit een gekkenhuis?) kan vinden!

In Vlodrop staat geloof ik nog wat leeg.........

Hier in Limburg staan heel veel kloosters en gekkenhuizen te koop.. zelfs kerken kun je kopen!
Title: Re: BE-75-07
Post by: mctommi on March 01, 2013, 12:32:59 PM
Doe mij een mergelgrot ;)
Title: Re: BE-75-07
Post by: RCUPPER on March 01, 2013, 13:26:16 PM
Tweeceevee, ontzettend veel geluk en plezier met deze auto.. mijn mening heb je mogen lezen, ik ben een groot voorstander van deze wagen! 8)

@Tom: Niet bevorderlijk voor je geliefde franse klassieker (behalve matra's, mehari's, rodeo's). Heb al vaker het idee gehad om daar op te slaan omdat het er droog en nooit koud is. Helaas blijkt er wel degelijk een hele grote luchtvochtigheid te heersen.

Leuk detail: in de grot/groeve tegenover mijn huis schijnt nog een ds te staan.. helaas ben ik er nooit binnen geweest.
Title: Re: BE-75-07
Post by: azurblade on March 02, 2013, 07:17:59 AM
Ben benieuwd naar de vorderingen en vooral of de oranje kleur behouden gaat worden. Naast de al veel geziene la poste bestellers is dit een unieke verschijning

off topic maar @ RCupper je duikt vandaag de groeve in denk ik  op zoek naar de restanten van de DS ;)
Title: Re: BE-75-07
Post by: mctommi on March 02, 2013, 09:42:08 AM
Quote from: azurblade on March 02, 2013, 07:17:59 AM
Ben benieuwd naar de vorderingen en vooral of de oranje kleur behouden gaat worden. Naast de al veel geziene la poste bestellers is dit een unieke verschijning


En ZEKER op een AK400, het is allemaal AZU(250) wat de klok slaat.....net als bij de WegenWacht ;)
Title: Re: BE-75-07
Post by: azurblade on March 02, 2013, 11:43:32 AM
Inderdaad veelal azu's. Nooit een la poste ak400 gezien. Of waren ze toen overgestapt op collegamodellen van renault.

Afijn dit is een uniek exemplaar die het verdient weer oranje te worden. Maak je volgend jaar de blits met 'Koningdag' ;)
Title: Re: BE-75-07
Post by: tweeceevee on April 04, 2013, 20:12:17 PM
Vorige week vrijdag middag de AK opgehaald in Beesd, en zaterdag avond lag deze compleet uit elkaar in de tuin.
Chassis is er toch erger aan toe dan ik dacht, maar die ga ik restaureren.
Bodemplaten, dorpels en voetenbak zijn verdwenen, maar dat wist ik al.
Voor de rest is de koets in goede staat, hier en daar wel een klein plekje, maar dat mag ook wel na bijna 42 jaar.
Alleen de linker achter en voordeur, en de voorschermen zijn niet meer te gebruiken, dus daar moet ik nog naar op zoek.
en de kabelboom doet helemaal niets meer, de motor liep wel, maar alleen met een directe voeding naar de startmotor en de ontsteking, dus een andere kabelboom moet ik nog gaan zoeken.

Morgen komen de onderdelen binnen, dus van het weekeind en volgende week kan ik aan de slag met lassen.

En ja hij wordt zeker weer ORANJE.( met mijn blauw/witte bedrijfslogo erop)

P.s. kan iemand mij uitleggen hoe ik hier foto's plaats, ben daar niet zo handig in.

Title: Re: BE-75-07
Post by: Geert on April 04, 2013, 20:52:28 PM
Boudewijn moet toch nog wat deuren etc hebben liggen op z'n zolder.
Daar heb ik ook een prima voorportier en nog wat plaatwerk weggehaald.
Title: Re: BE-75-07
Post by: marcopr on April 04, 2013, 20:54:21 PM
Dat klinkt als eengoed plan.
Mooi om te lezen dat de onderdelen die een eend een besteleend maken in orde zijn. De rest klinkt als een stevig maar zeker niet uitzonderlijk complex project.
Succes en veel plezier met het redden.
Title: Re: BE-75-07
Post by: engbokho on April 04, 2013, 21:31:51 PM
Succes met de restauratie en kijk eerst even rustig naar de draadboom voordat je 'm er uit trekt. AK draadbomen liggen niet meer voor het oprapen...
Title: Re: BE-75-07
Post by: mctommi on April 04, 2013, 23:13:54 PM
Is de massa van draadboom naar carrosserie wel OK ?
Title: Re: BE-75-07
Post by: tweeceevee on April 24, 2013, 11:48:31 AM
Foto's plaatsen lukt nog steeds niet, maar heb een vraag.

Ik ben vanmorgen bezig geweest om de achterremmen te demonteren, en daarbij zijn de 2 m6 boutjes waar de onderste exentrieken aan zitten afgebroken.
Er zit nu nog 2mm draad op, maar daar krijg ik dus de moer niet meer op.
De trommels zelf zijn ook aardig uitgesleten, en de draagarmlagers zijn totaal verrot, 1 kwam er in stukken uitvallen.
Zijn die te vervangen (die boutjes, die zitten vastgelast aan de achterkant van de ankerplaat), en zo nee, kan ik er een achteras van een azu250  (kleine trommels dus)onderzetten?
Die heb ik namelijk nog liggen, en die is nog nieuw .lagers trommels enz zijn nog nooit gebruikt, remschoenen ga ik daarvan voor de zekerheid wel vervangen.

Of komt dit niet goed als ik de ak maximaal ga beladen,  dus extra slijtage van de lagers, of is een klein lager zwaar genoeg voor een ak?

hetzelfde geld eigenlijk voor de vooras, daar heb ik nog een gereviseerd exemplaar van liggen, met batteur aansluiting, maar dus met kleine lagers.

Als iemand mij kan uitleggen hoe ik foto's kan plaatsen, kan ik daar ook mee aan de gang.





Title: Re: BE-75-07
Post by: azurblade on April 24, 2013, 12:18:29 PM
Dat lijkt me voor zover ik weet geen probleem. Tenzij je de ak400 in gaat zetten waarvoor die bedoelt is en zwaar gaat beladen. In dat laatste geval zou ik wel voor andere achterdraagarmen kiezen met grote trommels.
Zorg in ieder geval voor zelfde diameter remcilinders en zeker niet groter dan origineel anders krijg je een ander 'lees gevaarlijk' remgedrag. Dit is mij met klem geadvisseerd dit niet om mij HY te doen.
Title: Re: BE-75-07
Post by: engbokho on April 24, 2013, 13:19:36 PM
Het lijkt me geen enkel bezwaar om de achtertrein van een Azu eronder te schroeven. Als de wiellagers nog stil zijn vooral lekker laten zitten!
De trommels hebben dezelfde diameter alleen de lagers zijn groter (die van de Ami8). Remschoenen en cylinders zijn dan ook niet anders.
Succes!
Title: Re: BE-75-07
Post by: Geert on July 02, 2015, 17:46:18 PM
Hoe is het afgelopen met deze AK  ?
Title: Re: BE-75-07
Post by: CitroenAZU on September 25, 2023, 11:30:34 AM
(https://live.staticflickr.com/65535/53211320413_875b51e87c_c.jpg) (https://flic.kr/p/2p56VGR)_IMG7102 (https://flic.kr/p/2p56VGR) by CitroenAZU (https://www.flickr.com/photos/citroenazu/), on Flickr