Type; AK400
bouwjaar; 23-07-1971
kleur; blauw
biijzonderheden; PO model ex DDE. van oorsprong oranje
(https://live.staticflickr.com/8492/8449258693_6075bcc0d5_z.jpg) (https://flic.kr/p/dSCEf2)BE-75-07 (https://flic.kr/p/dSCEf2) by geert1953 (https://www.flickr.com/photos/geert1953/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53211320413_875b51e87c_c.jpg) (https://flic.kr/p/2p56VGR)_IMG7102 (https://flic.kr/p/2p56VGR) by CitroenAZU (https://www.flickr.com/photos/citroenazu/), on Flickr
Ik ben zeer gecharmeerd van het aanbod van deze man.. zelfs voor een arme student zijn er binnen Nederland toch nog mogelijkheden om een besteleend te kunnen aanschaffen. Dacht even zelfs dat die tijd allang voorbij was door de komst van allerlei vreemde handelaren met nog vreemdere bedragen! De besteleend en ook de 2cv hoeven van mij niet zo het symbool van de 'rijke man' te worden, daar waren ze tenslotte ook nooit voor ontworpen!
Besteleend was immers ontworpen voor de eenvoudige boer of bedrijfseigenaar ;)
Bedankt Geert!
Ik heb hem ook op Flickr gezet , misschien gemakkelijker, maar ik weet niet hoe ik hem dan hier krijg.
Hoi Geert,
Boven je foto op Flickr zie je links boven een knop met share. Als je daar op drukt krijg je 2 opties. Kies bbc code. Kopieer deze code en plak em hier in je bericht. De foto is dan zichtbaar voor iedereen als het goed is.
(http://farm9.staticflickr.com/8492/8449258693_6075bcc0d5.jpg) (http://www.flickr.com/photos/geert1953/8449258693/)
BE-75-07 (http://www.flickr.com/photos/geert1953/8449258693/) by geert1953 (http://www.flickr.com/people/geert1953/), on Flickr
En wie het durft deze AK400 NIET als Ponts&Chaussées wagen te restaureren in oranje jasje.................... ::)
.....waar is Siemen ;) Dat is de man van oranje.
Lijkt me leuk bestellertje en wat een prijs! Zelfs twee jaar apk.
gelukkig heeft siemen momenteel smoor druk met projecten 8) 8) 8)
Maar eerlijk is eerlijk............ heb er nog even aangedacht maar toch het verstand voor op gezet ;D ;D ;D
Zit jij ook al in de knoop met je gevoel en je verstand.. ik stel voor om ergens een oud-klooster te kopen en daar een gekkenhuis te maken met alle besteleendliefhebbers die in de knoop zitten met hun gevoel en hun verstand! Zou een gezellige boel worden..
Ik hoop dat dit schoontje een goed baasje (uit een gekkenhuis?) kan vinden!
Hij staat hier zowat om de hoek. Lijkt me een leuke opknapper met een wel hele speciale handelsbenaming 'AK3STL 400'.
Het is dat er geen apk op zat anders had ik de gek haar meegenomen. Heb helaas niet de mogelijkheid hier te lassen. Al het andere kan wel.
eeuuuhhh ... beetje laat, maar bestaat die advertentie nog ? kan 'm nie vindu ... :'(
De advertentie bestaat nog. Kijk maar eens op eendkopen.nl de site van de eendengarage uit beesd.
In overleg kan hij het laswerk verzorgen.
http://www.citroen-klassiekers.nl/Nederlands/Occasions/details/AK-400-Besteleend-1971-1.html
no azurblade, waar wacht je op!!
Sorry, is niet meer te koop.
Heb hem gisteren gekocht, ik was in de buurt aan het kijken, naar een azu, maar die is niet origineel meer, dus deze ak400 gekocht.
Werk valt wel mee, vind ik zelf.
Het wordt mijn eerste besteleend, wel een 25-tal gewone eenden gehad, de afgelopen jaren, maar wil nu eens iets anders voor erbij.
ha, fijn, is ie goed terecht gekomen.
Gefeliciteerd en veel succes met de restauratie.
Gefeliciteerd! En wees zuinig op de originele "overheids" stoeltjes die er in zitten.
Gefeliciteerd tweeceevee.
Maak er weer wat moois van en post af en toe een paar foto's . Vinden we helemaal niet erg :)
Quote from: RCUPPER on February 21, 2013, 09:48:57 AM
Zit jij ook al in de knoop met je gevoel en je verstand.. ik stel voor om ergens een oud-klooster te kopen en daar een gekkenhuis te maken met alle besteleendliefhebbers die in de knoop zitten met hun gevoel en hun verstand! Zou een gezellige boel worden..
Ik hoop dat dit schoontje een goed baasje (uit een gekkenhuis?) kan vinden!
In Vlodrop staat geloof ik nog wat leeg.........
Quote from: mctommi on March 01, 2013, 03:43:50 AM
Quote from: RCUPPER on February 21, 2013, 09:48:57 AM
Zit jij ook al in de knoop met je gevoel en je verstand.. ik stel voor om ergens een oud-klooster te kopen en daar een gekkenhuis te maken met alle besteleendliefhebbers die in de knoop zitten met hun gevoel en hun verstand! Zou een gezellige boel worden..
Ik hoop dat dit schoontje een goed baasje (uit een gekkenhuis?) kan vinden!
In Vlodrop staat geloof ik nog wat leeg.........
Hier in Limburg staan heel veel kloosters en gekkenhuizen te koop.. zelfs kerken kun je kopen!
Doe mij een mergelgrot ;)
Tweeceevee, ontzettend veel geluk en plezier met deze auto.. mijn mening heb je mogen lezen, ik ben een groot voorstander van deze wagen! 8)
@Tom: Niet bevorderlijk voor je geliefde franse klassieker (behalve matra's, mehari's, rodeo's). Heb al vaker het idee gehad om daar op te slaan omdat het er droog en nooit koud is. Helaas blijkt er wel degelijk een hele grote luchtvochtigheid te heersen.
Leuk detail: in de grot/groeve tegenover mijn huis schijnt nog een ds te staan.. helaas ben ik er nooit binnen geweest.
Ben benieuwd naar de vorderingen en vooral of de oranje kleur behouden gaat worden. Naast de al veel geziene la poste bestellers is dit een unieke verschijning
off topic maar @ RCupper je duikt vandaag de groeve in denk ik op zoek naar de restanten van de DS ;)
Quote from: azurblade on March 02, 2013, 07:17:59 AM
Ben benieuwd naar de vorderingen en vooral of de oranje kleur behouden gaat worden. Naast de al veel geziene la poste bestellers is dit een unieke verschijning
En ZEKER op een AK400, het is allemaal AZU(250) wat de klok slaat.....net als bij de WegenWacht ;)
Inderdaad veelal azu's. Nooit een la poste ak400 gezien. Of waren ze toen overgestapt op collegamodellen van renault.
Afijn dit is een uniek exemplaar die het verdient weer oranje te worden. Maak je volgend jaar de blits met 'Koningdag' ;)
Vorige week vrijdag middag de AK opgehaald in Beesd, en zaterdag avond lag deze compleet uit elkaar in de tuin.
Chassis is er toch erger aan toe dan ik dacht, maar die ga ik restaureren.
Bodemplaten, dorpels en voetenbak zijn verdwenen, maar dat wist ik al.
Voor de rest is de koets in goede staat, hier en daar wel een klein plekje, maar dat mag ook wel na bijna 42 jaar.
Alleen de linker achter en voordeur, en de voorschermen zijn niet meer te gebruiken, dus daar moet ik nog naar op zoek.
en de kabelboom doet helemaal niets meer, de motor liep wel, maar alleen met een directe voeding naar de startmotor en de ontsteking, dus een andere kabelboom moet ik nog gaan zoeken.
Morgen komen de onderdelen binnen, dus van het weekeind en volgende week kan ik aan de slag met lassen.
En ja hij wordt zeker weer ORANJE.( met mijn blauw/witte bedrijfslogo erop)
P.s. kan iemand mij uitleggen hoe ik hier foto's plaats, ben daar niet zo handig in.
Boudewijn moet toch nog wat deuren etc hebben liggen op z'n zolder.
Daar heb ik ook een prima voorportier en nog wat plaatwerk weggehaald.
Dat klinkt als eengoed plan.
Mooi om te lezen dat de onderdelen die een eend een besteleend maken in orde zijn. De rest klinkt als een stevig maar zeker niet uitzonderlijk complex project.
Succes en veel plezier met het redden.
Succes met de restauratie en kijk eerst even rustig naar de draadboom voordat je 'm er uit trekt. AK draadbomen liggen niet meer voor het oprapen...
Is de massa van draadboom naar carrosserie wel OK ?
Foto's plaatsen lukt nog steeds niet, maar heb een vraag.
Ik ben vanmorgen bezig geweest om de achterremmen te demonteren, en daarbij zijn de 2 m6 boutjes waar de onderste exentrieken aan zitten afgebroken.
Er zit nu nog 2mm draad op, maar daar krijg ik dus de moer niet meer op.
De trommels zelf zijn ook aardig uitgesleten, en de draagarmlagers zijn totaal verrot, 1 kwam er in stukken uitvallen.
Zijn die te vervangen (die boutjes, die zitten vastgelast aan de achterkant van de ankerplaat), en zo nee, kan ik er een achteras van een azu250 (kleine trommels dus)onderzetten?
Die heb ik namelijk nog liggen, en die is nog nieuw .lagers trommels enz zijn nog nooit gebruikt, remschoenen ga ik daarvan voor de zekerheid wel vervangen.
Of komt dit niet goed als ik de ak maximaal ga beladen, dus extra slijtage van de lagers, of is een klein lager zwaar genoeg voor een ak?
hetzelfde geld eigenlijk voor de vooras, daar heb ik nog een gereviseerd exemplaar van liggen, met batteur aansluiting, maar dus met kleine lagers.
Als iemand mij kan uitleggen hoe ik foto's kan plaatsen, kan ik daar ook mee aan de gang.
Dat lijkt me voor zover ik weet geen probleem. Tenzij je de ak400 in gaat zetten waarvoor die bedoelt is en zwaar gaat beladen. In dat laatste geval zou ik wel voor andere achterdraagarmen kiezen met grote trommels.
Zorg in ieder geval voor zelfde diameter remcilinders en zeker niet groter dan origineel anders krijg je een ander 'lees gevaarlijk' remgedrag. Dit is mij met klem geadvisseerd dit niet om mij HY te doen.
Het lijkt me geen enkel bezwaar om de achtertrein van een Azu eronder te schroeven. Als de wiellagers nog stil zijn vooral lekker laten zitten!
De trommels hebben dezelfde diameter alleen de lagers zijn groter (die van de Ami8). Remschoenen en cylinders zijn dan ook niet anders.
Succes!
Hoe is het afgelopen met deze AK ?
(https://live.staticflickr.com/65535/53211320413_875b51e87c_c.jpg) (https://flic.kr/p/2p56VGR)_IMG7102 (https://flic.kr/p/2p56VGR) by CitroenAZU (https://www.flickr.com/photos/citroenazu/), on Flickr