Het is op dit moment heel spannend!
Ik ben in de race voor een ID Break uit 1965!
Er is op dit moment iemand voor mij onderweg om de auto te bekijken!
Een goede Break is lastig te vinden, daar ben ik inmiddels wel achter!
Het wordt of een enorme klus om er één te restaureren, of een enorme deuk in m'n portemonnee :o
Spannend! En we willen foto's! Altijd erg mooi zo'n tweede neus break. 8)
Nou de pret was tijdelijk, de auto viel ontzettend tegen!
We zoeken rustig door ;)
Goede breaks zijn zeldzaam. Vaak zijn ze gebruikt als werkpaarden en de laatste exemplaren uit jaren 70 harden last van slechte kwaliteit plaatstaal. Maar wel de leukste serie DS.
Via zweedse vrienden ben ik achter een in zweden geleverde familiale aan. Begin 60er en nog de klapstoeltjes achterin. Wel een ID dus kale versie.
Harrie de Bliek hier uit Apeldoorn is een DS specialist.
Kan hij je niet op weg helpen!
Quote from: azurblade on December 05, 2014, 20:27:08 PM
Goede breaks zijn zeldzaam. Vaak zijn ze gebruikt als werkpaarden en de laatste exemplaren uit jaren 70 harden last van slechte kwaliteit plaatstaal. Maar wel de leukste serie DS.
Via zweedse vrienden ben ik achter een in zweden geleverde familiale aan. Begin 60er en nog de klapstoeltjes achterin. Wel een ID dus kale versie.
Je bedoelt ook een break neem ik aan? Break is altijd ID bij mijn weten, maar een familiale is geen werkpaard, dat is een luxe grote gezinsauto met inderdaad die klapstoeltjes. Ik zou eigenlijk juist geen familiale willen hebben, vind de strafbankjes achterin leuker en pas dan is het een echte break. Te gebruiken als een besteller!
QuoteJe bedoelt ook een break neem ik aan? Break is altijd ID bij mijn weten, maar een familiale is geen werkpaard, dat is een luxe grote gezinsauto met inderdaad die klapstoeltjes. Ik zou eigenlijk juist geen familiale willen hebben, vind de strafbankjes achterin leuker en pas dan is het een echte break. Te gebruiken als een besteller!
Waren er ook niet uitvoeringen met bank achterin en klapstoeltjes in het midden.
De Break was afhankelijk van de uitvoering een ideaal werkpaard. Door de weeks als pakezel en in het weekend een gezinsauto. Een AZUL xl dus :)
Interieur is om te zetten de basis niet. En die worden behoorlijk schaars goede breaks.
Voorbank en (opklapbare)achterbank= Commerciale
Voorstoelen en (opklapbare)achterbank en strapontins in de kofferbak= Break
Voorstoelen, rij van drie (opklapbare)stoeltjes, vaste achterbank= Familiale
Voorstoelen en (deels opklapbare)achterbank in 1/3-2/3= Ambulance
Chassis van familiale is anders, dus je kan niet een break ombouwen tot familiale en andersom.
Dank voor de aanvulling Engbokho :)
Leuke wetenswaardigheden.
Mijn kennis van de DSen is beperkt. Dan is de zweedse dus een break met klapstoeltjes in de achterbak.
Quote from: engbokho on December 06, 2014, 09:16:48 AM
Chassis van familiale is anders, dus je kan niet een break ombouwen tot familiale en andersom.
Kan dat echt niet? Kun je van een familiale geen break maken?
Ook mijn kennis van de Break is nog niet zo groot!
Nee volgens mij gaat dat niet ivm andere vloer en ruimtes voor de benzinetank en bankbevestiging etc
(maar mijn ds kennis is ook alweer van lang geleden)
Sjongejonge, is de luxe toegeslagen hier ? Hahahaha....had ik nog maar een CX Familiale, huhuhuhu
Vanavond een aankoop gedaan!
Ik heb een '67er ID break, tweede neus gekocht. Goed gerestaureerd, voor zo ver dat te bekijken is. Een zwarte, dus voor wie er in stijl begraven wil worden 8).
Oorspronkelijk is het een ambulance geweest, de ambulance sirene (een bel begreep ik) is er bij :)
Als jullie mij even helpen (ik weet even niet hoe) dan heb ik wel een paar foto's.
Er is wat werk nog aan, er moet een andere motor komen! Er zit een scheur in het blok.
Verder al met al een zeer nette niet over gerestaureerde auto.
Hij had zo meegekund met de Blues Brothers ;D
http://www.youtube.com/watch?v=LOEkkeOYemQ
scheur reparatie motorblok met epoxy zonder lassen
Reparación de fracturas / crack repair
http://www.youtube.com/watch?v=2AqdyYvDZng
Mooi Marco!
Gefeliciteerd met deze super besteller en heel veel plezier er mee! ;)
Tof Marco van harte!
Ben benieuwd!
Maak even een gratis Flickr account aan dat is het makkelijkste voor foto's.
Leuk, heel veel plezier ermee !
Hou ons op de hoogte, ook is het dan geen besteleeend ;)
(http://i1256.photobucket.com/albums/ii481/marcoschrijver/DSC_0013_zpsb69941a9.jpg) (http://s1256.photobucket.com/user/marcoschrijver/media/DSC_0013_zpsb69941a9.jpg.html)
Het is nog niet de mooiste foto maar vooruit, hier het eerste plaatje!
Zaterdag haal ik hem op! Mits het weer het toe laat!
(http://i1256.photobucket.com/albums/ii481/marcoschrijver/DSC_0014_zpscf2c69d3.jpg) (http://s1256.photobucket.com/user/marcoschrijver/media/DSC_0014_zpscf2c69d3.jpg.html)
Nog maar één nu dit eindelijk lukt!
(http://i1256.photobucket.com/albums/ii481/marcoschrijver/DSC_0008_zps57387a46.jpg) (http://s1256.photobucket.com/user/marcoschrijver/media/DSC_0008_zps57387a46.jpg.html)
Plakplastic of notenhout? 8)
Vanmiddag gaan wij de Break al halen :-[
Ik heb trouwens nog niet zo'n gezellig forum als het deze kunnen vinden!
Alleen het Citroën-forum bediend de DS volgens mij?
Van de 2CV vind je gek genoeg ook veel meer op internet, restauratie verslagen bijvoorbeeld!
Kijk aan spannend.
Gezien de staat op de foto's zal dat wel goedkomen. Ziet er netjes uit. Of moet je hem zelf nog afbouwen?
Een fora voor DSen ben ik niet eerder tegengekomen. Restauratieverslagen en gezellige fora zoals deze zijn meestal in de hoek te vinden van de 2cv, HY en hier :)
Hij staat binnen, geweldig!
Vanmiddag eerst een andere Break van de zelfde eigenaar verhuisd naar een andere stalling. Ongelovelijk dat zo'n oud lor, kas verrot en na zes jaar stilstand start, rijdt en remt.
Daarna de onze op de ambulance en nu hebben wij een break 8)
En heb je wat te doen de komende tijd.
Leuk man, veel plezier!
QuoteEen fora voor DSen ben ik niet eerder tegengekomen. Restauratieverslagen en gezellige fora zoals deze zijn meestal in de hoek te vinden van de 2cv, HY en hier :)
Kan dit volledig onderschrijven ! Op d'één of àndere manier schijnt ons aller "Citro-passie" voorbij te gaan aan DS- en Traction-rijders. Wellicht doordat er - van oudsher - een soort "klasse-verschil" bestaat ?
Heb vrienden die zowel een 2CV c.q. AZU o.i.d. - als HY - als DS of Traction bezitten ...
Er blijkt sprake van "apartheid" ... zoals in Zuid Afrika ...
En genoemde vrienden moeten derhalve vaak "met meerdere tongen" spreken ...
Étrange !
Na het jarenlange 2CV-rijden heb ik ook jaren CX gereden. In die tijd was het ook uitzonderlijk dat ik zelf sleutelde aan mijn CX-en, bijna alle leden van de CX-Club brachten hun auto naar één of andere garage. Geen idee hoe dat anno nu zit, maar ik denk dat de duurdere Citroëns nog erg vaak door de garage of een "mannetje" onderhouden worden !
Vandaag de kogel door de kerk gedaan.
Ik heb een ander blok aangeschaft voor de Break. We gaan nu van het blok wat er in hangt samen met het aangeschafte blok één verse bouwen. Terug naar origineel dus! Geen sneller jaren zeventig blok waar je later toch weer alleen maar spijt van krijgt.
Inmiddels heb ik de neus ook compleet bij elkaar, geen polyester maar dure NOS :)
Volgende week naar Reims voor de laatste tuttels ;)
Nos voor DS is aardig aan de prijs, toe maar ! ;-)
Binnenkort lekker zweven Marco!
Dan maar geen biefstuk meer 8)
Een motorkapsteun met een bocht erin, alleen geleverd voor het bouwjaar 66-67, NOS voor 10,- euro ;)
Dat zijn leuke dingen!
Dat is tof!
Maar als je een voorscherm of een deur nodig hebt ben je aardig aan de beurt!
Wellicht tot volgende week in Reims?
Wat pijn deed is een keienvanger ook alleen voor 65-66 en 1967 en daar hoort dan ook nog een deflecteur onder, een soort aluminium bakje. Beide NOS gekocht!
Zie je in Reims!
(http://i1256.photobucket.com/albums/ii481/marcoschrijver/DSC_0027_zpsldfcbrfm.jpg)
Een lekker fotootje! Het zonnetje scheen heerlijk naar binnen. Morgen komt er iemand ::) met een fototoestel en een cactus. Heb ik ook eens een raadsel wat jullie mogen oplossen :)
(http://i1256.photobucket.com/albums/ii481/marcoschrijver/DSC_0022_zpsohfpbghn.jpg)
Nog maar eentje dan: ook zo'n Break heeft een slinger 8)
(http://i1256.photobucket.com/albums/ii481/marcoschrijver/DSC_0004_zpsjrbyutgg.jpg)
De motor is eruit en nu begint een serieuze klus!
Quote from: MarcoAZU on April 02, 2015, 00:17:25 AM
Morgen komt er iemand ::) met een fototoestel en een cactus. Heb ik ook eens een raadsel wat jullie mogen oplossen :)
Ik weet het Well :
Martijn "Cactus"van Well
Leuk topic trouwens op het "besteleendenregister " ;)
Wat mij betreft mag er een slotje op dit topic... ;)
Vertel ???
Er kwam een olifant met een lange snuit ... ;D
Quote from: Valérie on June 07, 2015, 01:24:07 AM
Er kwam een olifant met een lange snuit ... ;D
Ja die ken ik, maar dat ging om een verhaaltje en mijn Break is keihard, KEIHARDE WAARHEID :D :D
QuoteQuote from: Valérie on June 07, 2015, 12:24:07 AM
Er kwam een olifant met een lange snuit ... ;D
Ja die ken ik, maar dat ging om een verhaaltje en mijn Break is keihard, KEIHARDE WAARHEID :D :D
Vermoed een "generatie-kloof". Die Olifant kreeg destijds altijd gelijk ... ;)
Moet toegeven: een "BREAK" heeft geen lange snuit ... en een Olifant is niet KEIHARD ...
Quote from: Valérie on June 08, 2015, 01:49:16 AM
QuoteQuote from: Valérie on June 07, 2015, 12:24:07 AM
Er kwam een olifant met een lange snuit ... ;D
Ja die ken ik, maar dat ging om een verhaaltje en mijn Break is keihard, KEIHARDE WAARHEID :D :D
Vermoed een "generatie-kloof". Die Olifant kreeg destijds altijd gelijk ... ;)
Moet toegeven: een "BREAK" heeft geen lange snuit ... en een Olifant is niet KEIHARD ...
Ik wil toch WEER eigenwijs zijn, dat is een gezonde eigenschap zo leer ik mijn jongens ;)
Ik bracht twee jaar geleden een heel leuk eendenkapje mee uit Frankrijk (Lac de Madine), dat ging gemakkelijk mee achterin de Picasso. Voor de motorkap van de Break hadden wij een Jumper nodig, ik had hem wel in de Piccaso gekregen maar dan alleen dubbel gevouwen! :o Geen lange snuit?
Mijn Break, of ik heb het eigenlijk liever over onze Break, blijkt steeds weer een verhaal apart. Een tweede neus noemen ze dat dan. Ik ben er nu achter dat ik een Break gekocht heb met een "tweede" tweede neus, het lijkt wel een sprookje ;D ;D
Die motorkap dubbelvouwen, dat zal ik dan ook maar laten, want ook die is maar één jaar zo geleverd en daar betaal je dus de hoofdprijs voor, als je hem al vindt!
In elk geval straks maar een verzekering op dat ding.
En of er sprake is van een generatie kloof, dat weet ik eigenlijk niet, als je nou eens naar het besteleendenweekend komt? Dan kan ik de Prins op het witte paard aanschouwen 8)
Of misschien toch een ouwe vent met een lelijke groene kikker ;D
Ik heb begrepen dat in het kletshoekje alles mag, neem er in Godsnaam geen aanstoot aan maar beschouw het als dichterlijke vrijheid van een oude Schrijver :-*
Wees blij dat het geen olifant is die op je tenen trapt.
Had niet gezien dat dit in het "kletshoekje" stond. En aangezien daar "alles" mag, zou ik zeggen klets maar lekker door.
Is ze inmiddels al rijdend? ;) Of heb je teveel lopen kletsen?
Quote from: Hans 250 on June 08, 2015, 21:08:48 PM
Is ze inmiddels al rijdend? ;) Of heb je teveel lopen kletsen?
Inmiddels is de motor compleet gereviseerd en staat die klaar om teruggeplaatst te worden. Ik ben een trouwe gast van de magazijnavonden op de DS club en daar kletsen wij wat af ;) Afgelopen zaterdag naar Borculo geweest om een nieuw dashboard ook daar was het heel gezellig en zo duurt het allemaal langer dan dat de planning was :o
Komend weekend toeren wij ook weer naar Lac de Madine, ook heel gezellig en leuk!
Quote... als je nou eens naar het besteleendenweekend komt? Dan kan ik de Prins op het witte paard aanschouwen 8)
Of misschien toch een ouwe vent met een lelijke groene kikker ;D
Indien je kans ziet hier http://www.tjoosten.nl/wp/zob/ naartoe af te reizen kun je die "ouwe vent etc." live ontmoeten en misschien óók nog genieten van de muziek die hij maakt ... (Op deze (vrijdag-)avond treedt de band "Piskefløde" op met covers uit de voorbije decennia ...) Weliswaar geen "BEM" maar wèl een absoluut puur Citroën-oldtimer happening ... :)
Beste Marco, ben een tijd lang niet hier geweest. Daarom eerder geen reactie van mij.
Ik heb ook een DS Break, voor mij is dat de auto waar ik de meeste binding mee heb.
Ik beheer ook het archief van de ID/DS club en heb o.a. over de Break lezingen gegeven binnen de club. Mocht je vragen hebben, dan hoor ik het graag. De eerder genoemde lijst met Break-types klopt, al mist daarin het Break-type Commerciale, met klapbank achter maar zonder klapstoeltjes in de koffer alleen een afdekplaat, bodemplaat als de Break. Familiale heeft inderdaad een andere bodemplaat. Verder zijn Breaks er in twee uitvoeringen Luxe (= simpel) en Confort. Kan de achterbank van het type Break als klapbank uitgevoerd zijn, maar ook als vaste bank, net als in een Berline. En bestaan er uitvoeringen met een voorbank i.p.v. 2 stoelen. Een break is qua chassisnummer, bekleding en laksoorten altijd een ID, maar qua techniek een DS (remchampignon, sterkere motoren, etc.).
Dit forum is inderdaad prettiger en beter dan andere fora. Binnen de club proberen we de kwaliteit van de technische ondersteuning te verbeteren. Aan onzin of foutieve verhalen heeft niemand wat. Het kost echter tijd en aandacht om zaken foutloos te maken, maar je kunt met vragen ook altijd terecht bij de Technische Commissie van de club.
Quote from: michelidds on August 29, 2015, 23:05:42 PM
Ik heb ook een DS Break, voor mij is dat de auto waar ik de meeste binding mee heb.
Ik beheer ook het archief van de ID/DS club en heb o.a. over de Break lezingen gegeven binnen de club. De eerder genoemde lijst met Break-types klopt, al mist daarin het Break-type Commerciale, met klapbank achter maar zonder klapstoeltjes in de koffer alleen een afdekplaat, bodemplaat als de Break.
Dit forum is inderdaad prettiger en beter dan andere fora. Binnen de club proberen we de kwaliteit van de technische ondersteuning te verbeteren. Aan onzin of foutieve verhalen heeft niemand wat. Het kost echter tijd en aandacht om zaken foutloos te maken, maar je kunt met vragen ook altijd terecht bij de Technische Commissie van de club.
Dag Michel! Dat is leuk, ik wist uiteraard niet dat jij ook een Break hebt. Welk bouwjaar? Welk type? Rijdend?
Mocht je nog eens een lezing geven dan kom ik graag luisteren en kijken!
Ik weet zo even niet welke lijst je bedoelt!
Mijn Break is van het type ambulance, het originele bankstel ontbreekt maar dat komt nog wel. Ook mis ik de plaat in de laadruimte daar zit nu een gastank. Gas gaat er waarschijnlijk uit.
Van de club krijg ik heel veel technische ondersteuning. Zo komt A-J B (ik zet zijn naam maar niet voluit op het forum) mij binnenkort zelfs helpen om de motor terug te plaatsen.
(http://i1256.photobucket.com/albums/ii481/marcoschrijver/DSC_0006_zpsuhalnabx.jpg)
Hierboven een plaatje van de Break samen met de andere besteller! Gisteren de Break en AZU geruild van plek in de schuur, daarna heerlijk even wat kilometertjes gemaakt 8)
DS Break20 Confort Blue Delta, geproduceerd oktober 1974, juli 1975 op kenteken. Een na hoogst bekende chassisnummer. Jongst bekende rijdende Break.
Sinds oktober 1991 in ons bezit. In 2014 voor de tweede keer plaatwerk restauratie (vorige in 1994). Veel vakantiereizen mee gemaakt, natuurlijk naar Frankrijk en Italië, maar ook naar Istanboel.
Gekocht van A-J B... Als je zijn hulp hebt, zit je goed. Hij weet nog veel meer dan ik.
Met de lijst bedoelde ik de Break-typen lijst die eerder in dit draadje staat.
Break-lezingen zijn al van 15 jaar geleden. Ik geen nu lezingen over verleden en toekomst, naar aanleiding van 60 jaar DS. Dinsdag 1/9 in Stompetoren en 8/9 in Soest. Later dit jaar in regio's Zwolle en Twente.
Succes met opbouwen en veel plezier met je DS-bestel...
Stompetoren, dat klinkt heel dichtbij voor mij! Is dat vrij toegankelijk? Kun je mij snel wat meer laten weten?
BTW ik weet nog niet welke lijst je bedoelt ::)
Ik kan mij niet herinneren dat er een lijst in dit draadje staat, of mis ik iets?
Ik bedoelde deze lijst (in aangepaste vorm) met de vier types van de Break.
Waarbij ik me vergist heb, de Commerciale stond er al bij:
- Break (Luxe of Confort) = Voorstoelen, vaste of inklapbare achterbank en twee strapontins (inklapbare stoeltjes) dwars geplaatst in de kofferbak.
- Commerciale (Luxe) = Voorbank of voorstoelen, inklapbare achterbank en afdekplaat in de kofferbak.
- Ambulance (Confort) = Voorbank of voorstoelen, deels inklapbare achterbank in 3/5-2/5 en (meestal) afdekplaat achterin (soms twee strapontins). Ambulance uitrusting met brancard, zuurstof, zwaailicht, etc. als extra.
- Familiale (Luxe of Confort) = Voorstoelen of voorbank, rij van drie strapontins en vaste achterbank en benzinetank tussen de achterwielen, afwijkende bodemgroep.
Bijeenkomst Stompetoren (vlak bij Alkmaar) van Regio Noord-Holland is vrij toegankelijk voor leden van de ID/DS club (en introducees). Zie de website. Als jij onderdelen koopt bij het Magazijn ben je vast lid...