News:

17-19 september 2021 de 22e int. Besteleendenmeeting in Leersum!

Main Menu
236 Guests, 0 Users

DF-34-55

Started by CitroenAZU, September 06, 2009, 14:41:28 PM

Previous topic - Next topic

CitroenAZU

Type; 250, AZU
bouwjaar; 1972, Datum eerste toelating   26-05-1972
kleur; beige
bijzonderheden; Extra ramen van AKL in bak.
AZU 1970, (Belgische productie)
AK400 LAAG 1974 (Belgische productie)
Méhari 1976
Ami 8 Service Tolée 1977
2cvSpécial (zdz) 1978
2cv AZ 1969
NDP 350 1966
NYDP 450 1967

mctommi

Aan deze auto kan ik een heel verhaal toevoegen ! Leuk dat die er nog is !!!!!!!!!
Na 32 jaar verzamelen nog in het bezit van Spaanse AK 350 1970, Spaanse AK 400 1975 (met reclame) en Franse posteend van 1977.

Timo

Timo                     
                           i====¬_
. __ ø.___o           │       |ø\_
(O_\D/___O)         i--O-----O\°

mctommi

Die stond jaren nabij Rotterdam Centraal voor oud vuil, toen was hij nog rood. Hij stond met een kettingslot vast aan een Mercedesbusje, kont aan kont. Werden allebei als schuurtje gebruikt, overduidelijk niet rijvaardig.
Het is een uniek exemplaar van (alweer) een overgangs-serie. Hij had van oorsprong namelijk nog de 425CC motor met een moderne bak erachter en hangende pedalen etc. In Brussel (Vorst) zijn er daar slechts 275 stuks van gebouwd. Toen waren de 425CC blokjes op en werd de 435CC geplaatst.
Ik had zelf de DJ-39-72, dat was er ook zo één, vandaar mijn interesse in die overgangs-serie. Heb die van mij (geheel gedemonteerd) verkocht vorig jaar. Ben benieuwd of hij nog op de weg gaat komen.
Jaren later dook deze DF-34-55 ineens op bij het Eendeëi, toen was hij zwart en heette "Zorro". Nog weer vele jaren later kwam ik hem hier op het eiland tegen bij Jacques Moenen, die was hem aan het restaureren voor eigenaresse Rosalinda. Geloof niet dat ze er ooit mee is gaan rijden, ken dat verhaal niet precies, maar nu ineens is hij dus weer opgedoken in wederom een andere kleur.
Zoals gezegd, leuk dat hij er nog is !!!!! Ken de auto immers al dik 20 jaar ;-)
Na 32 jaar verzamelen nog in het bezit van Spaanse AK 350 1970, Spaanse AK 400 1975 (met reclame) en Franse posteend van 1977.

azurblade

#4
...en nu staat ze op marktplaats.

Krijgt weer nieuw baasje, en wie weet wel weer een andere kleur..want motorkap is al rood aan het worden...;)

mctommi

Na 32 jaar verzamelen nog in het bezit van Spaanse AK 350 1970, Spaanse AK 400 1975 (met reclame) en Franse posteend van 1977.

eend ernie

Dag AZUgenoten,
hier is de nieuwe (sinds zaterdag 3-7)eigenaar van de DF3455. De DF3455 woont tegenwoordig in de buurt van Arnhem.Erg leuk om deze geschiedenis te lezen. Als er nog meer info op te hoesten is, heel graag! Ernie.

CitroenAZU

Gefeliciteerd!!!

En welkom natuurlijk.
We horen graag wat je plannen zijn met dit stukje Nederlandsch erfgoed. :-)
AZU 1970, (Belgische productie)
AK400 LAAG 1974 (Belgische productie)
Méhari 1976
Ami 8 Service Tolée 1977
2cvSpécial (zdz) 1978
2cv AZ 1969
NDP 350 1966
NYDP 450 1967

volkswouter

Foto gevonden in het Autoweek forum.

eend ernie

#9
Oeps, betrapt bij een bezoekje aan het Autotron. Dank voor de attente reactie.
Overigens maakt de DF3455 het prima. Motorisch helemaal top. Heeft net een nieuwe APK gekregen. Maar bleek wel tijdens de stevige buien van de afgelopen weken enige last van incontinentie te vertonen. Vooral onder de voorruit. Er ligt een vers stuk plaatwerk klaar; ongeveer vanaf onder de motorkapgleuf tot en met het hele dak. Maar voorlopig heeft de kitspuit onder het voorruitrubber tijdelijk voor dichtheid gezorgd. Gaan dus. Tot de pekelmaanden. Want dan gaat er geschuild worden onder een nog te bouwen afdak. Wordt vervolgd.
Groet, EW
PS Weet iemand of de DJ4300 nog leeft? Ik heb daar eind zeventiger jaren met veel plezier in gereden.

björn

goed om te horen.
als de dj -43-00 een bestel is en hij staat hier niet tussen of op de rdw syte dan ben ik bang dat deze een eeuwige rust heeft gevonden.

AK Sahara

hoi, ik kan je nog wel het eea vertellen. Ik heb Zorro vele jaren in mijn bezit gehad en heb gered van de sloop.
Hij stond jarenlang in Rotterdam Centrum weg te pieteren vastgekend aan een oude mercedesbus. Ik hoorde dat verhaal en heb 2 uur lopen zoeken. De buurt was net gerenoveerd ik juist toen ik het zoeken op wou geven vond ik hem. Na een half uur bij verschillende huizen aanbellen vond ik iemand die de eigenaar wel kende. Ik liet mijn nummer achter maar pas een half jaar later werd ik gebeld door ene van Maanen. Hij vroeg of ik de auto voor hem kon lassen hetgeen ik weigerde, maar ik wou hem wel kopen. Die van Maanen had vele tientallen autos door heel Rotterdam staan en kon nergens afscheid van nemen. Het duurde nog een half jaar voordat hij weer belde. Hij kreeg vele aanslagen om zn oren en moest gaan ruimen.
Ik heb De Azu toen van hem overgenomen. De auto was in een zeer slechte staat. Oa de bodem was rot en het motorkapscharnier. Voorspatborden bumper en mortorkap waen ook niet meer te redden. Ook waren de zijspatborden en zijklepjes vervangen door hout.(spaanplaat!)
Ik had nog een donor eend staan en heb de koets vanaf de voorruit op die donor overgezet. Ik heb er zijpanelen met brede ribbels ingelast hetgeen pas later correct bleek. het was een overgangsmodel met 435 motor en het was niet zo makkelijk uit te vinden wat hoorde. Er zat een raar stuur in dat ik weggegevven heb, ik vond het te lelijk. Dit bruine stuur van bakeliet met 1 dikke horizontlae spaak is erg zeldzaam maar dat wist ik toen niet.
Een jaar later heb ik het chassis gerestaureerd en de koets overgezet. De originele eendveren van de donor bleken te zwak voor de AZU koets.
Origineel was de AZU rood , ik heb heb van buiten zwart geverfd (droogde matzwart op)en daar heeft hij zijn naam aan te danken. Zorro staat voor Zwart OveR ROod.
Hij heeft jarenlang met grote Eendeeistickers op de deuren rondgereden en met zwart folie op de grote achterramen. Die ramen waren overigens de reden dat die van Maanen de AZU wou bewaren , hij was zeldzaam. Hij heeft zijn leven er dus aan te danken!


morgen schrijf ik meer

Valérie

Blijf toch telkens heel apart ... hoe de liefde en toewijding van verschillende eigenaren er uiteindelijk toe leiden dat zulk een voiture de tand des tijds blijft doorstaan en uiteindelijk nog steeds springlevend is ...!
Van dit soort zaken is in Nederland in ieder geval - zoals luid en duidelijk op TV de afgelopen dagen is gebleken - in ieder geval één -héél specifiek- iemand die dit geheel niet begrijpt. Maar och ... als het puntje bij het paaltje komt ... wist 'ie eigenlijk nergens iets van en heeft 'ie een heleboel dingen niet begrepen. Althans: als we zijn woorden moeten geloven ...
Heb het niet nagezocht, maar hoop dat DF-34-55 buiten de begerige klauwen van deez' kennelijk onwetende politicus blijft ... en nog een heel lang leven krijgt !
Zo te lezen gaat dat absoluut lukken !
Ik ... geniet van dit verhaal, dus hoop op een vervolg ...
"Valérie" (AZU 250/1974) - "Otje" (HY 1981) - "Dikke Bertha" (BMW R75/5 1972) - "d' Eend" (2CV6-Special 1977) - "Simplex" (herenfiets uit 1948) -Modern Blik: Renault Kangoo 1999 (1e eigenaar)

AK Sahara

ik was nog vergeten te vertellen dat de achterdeuren ontbraken toen ik de auto vond/kocht. In plaats daarvan had de auto een klep in twee horizontlale delen. Die van Maanen wou die kleppen perse houden en ik heb ze bij hem ingeleverd. Een paar achterdeuren was gauw geregeld. het moet begin jaren 90 zijn geweest dat ik hem kocht. Ik schat zo 1991-92.
Zijn originele 1972 voordeuren staan overigens nog steeds op het Ei met die Stickers. Zorro was vele jaren de voorzittersauto van het Eendeei. In 1997 deed Zorro dienst als servicewagen op de wereldmeeting. Ik had daar de werkplaats georganiseerd.

Na de koetstransplantatie op het originele chassis heb ik de motor en bak van de donoreend gebruikt.Hij heeft wel zn originele assen en draagarmen.
Zn originele 435 motor is naar het Eendeei gegaan en later de bak ook. Ik ben niet gek op 4tjes en had een pest hekel aan trommelbakken. Vandaar dat Zorro schijfremmen heeft.  De motor heb ik later weer vervangen door een door mij gereviserde AMI motor ,een AM2 geloof ik met compressieverhouding van 1 op 9. Dit voor meer vermogen. IK heb er wel eens 135 km/u mee gehaald.

Tijdens mijn scheiding met Roos in 2001 heb ik haar de auto een keer geleend waarop zij hem achterop een andere auto reed. Niet express natuurlijk , stress van de scheiding speelde zeker een rol, maar toen is het originele chassis geknikt. In de boedelscheiding is de auto vervolgens naar haar gegaan. Zij heeft er later een ander chassis onder laten zetten maar ik geloof niet dat ze er veel mee gereden heeft.
Het is leuk te zien dat Zorro nog steeds leeft zij het in een nieuwe gedaante.

Ik zal nog eens kijken voor wat fotos uit die tijd.

AK Sahara

#14
die extra achterlichten heb ik er destijds ook opgezet, ik vond 2 pitjes wel erg weinig. die roosters achterin zaten erin en heb ik maar laten zitten. Zijn originele stoelen heb ik toendertijd aan Arnold Duivestein gegeven , ik vond grijze stoelen niet mooi. Jaren later kwamen deze stoelen weer in mijn bezit toen ik de AZU DR-94-61 van Arnold kocht, waar hij deze stoel ingezet had.

Tags: