Azutje van vrienden blijft problemen geven.
Na nieuwe slangen en verse carburateur valt hij na paar kilometer uit.
Met het heveltje benzine erin pompen en hij doet het weer even.
Ik verdenk de pomp. Maar zou natuurlijk ook de stift kunnen zijn in het blok die te kort is waardoor hij net geen druk op kan bouwen. Wat is de originele lengte van de stift?
Eigenaar heeft al halve millimeter van de pakking geschuurd. Leek het weer even te doen maar na een paar kilometer weer uit.
De stift eens even handmatig op en neer trekken. Soms zet die zich vast door wat vuil. Waarom zou de stift ineens te kort zijn?
Ook kan het wel eens helpen om de benzineleiding met een luchtspuitje uit te spuiten. Dat wil zich ook nog wel eens vol zetten. Dus losmaken aan de benzinepomp en de tankdop even eraf. Pas wel op dat je tank niet te vol is, anders heb je een mooie fontein.
Veel succes.
Ik heb wel eens meegemaakt dat de stift krom trok als de motor goed warm was. Na afgekoeld te zijn deed hij het weer een tijdje. Haal de stift er eens uit, maak hem schoon en rol hem over een glasplaat om te controleren of hij nog recht is. Wie weet is dit het euvel.
als de stift te kort zou zijn (heb het ooit meegemaakt) zou de opbrengst van je pomp altijd erg gering moeten zijn , als de de benzineslang van de carburateur afhaalt en voor de auto uit richt en eens rond start wat gebeurd er dan ? een beetje pomp moet de straal benzine plus minus een meter voor de auto uit kunnen spuiten.
is de hevel onderin de pomp zelf nog wel goed ? niet stroef of verbogen ? er hoor ook een lekkere klodder vet op te zitten bij montage.
hoe is het met de rubber tule die tussen tank en leiding zit ? deze kunnen in de lengte scheuren en dan lucht mee gaan nemen totdat de pomp eigenlijk op den duur meer lucht dan brandstof meeneemt
Of vaccuum in de tank. Probeer eens een andere tankdop
Tankdop is goed mogelijk en anders de ringetjes van de tankvlotter loshalen en schoonmaken en eventueel er een tussenuit laten. (Als het een oude AZU is)
Dank mannen voor de tips.
Gaan ze allen nalopen en kijken wat het nu uiteindelijk is.
Wordt vervolgt.
Ik heb het bij een AK400 een keer meegemaakt dat de nylon slang een scheurtje had op de lasnaad, was nauwelijks te zien ! Ben blij dat ik erachter kwam. Die zoog dus ook lucht mee :(
Wij hebben gisteren ook de benzinepomp vervangen, vanwege een defect / stroef bewegend mechaniek. Scheelt enorm!
Mogelijk al gelezen elders op het forum maar de azu lijkt het te blijven doen :)
Ondanks dat alles al een keer schoongemaakt was is er oud vuil dat waarschijnlijk door lange stilstand nu loskwam het filter in de tank doen verstoppen. Na dat schoongemaakt te hebben en de leiding nog een door te hebben geblazen zit de eerste rit van 100 km erop zonder problemen.
Dank iedereen voor de tips
De ethanol (en andere toevoegingen) in moderne benzine lost vuil op.
LET OP: rubber leidingen worden ook van binnen uit aangetast door ethanol en scheuren dan onverwachts.
Vervang originele rubber benzineslangen door moderne, om AFBRANDEN van je auto te voorkomen! :-[
In dit geval is modern beter dan origineel...
En bij de besteleenden wordt helaas ook nog (te) vaak het eerste slangetje vanaf de tank vergeten.
Klopt. Die hebben we dan ook allemaal vervangen.
De Fransen hadden tussen de pomp en carburateur een heuse witte gasslang zitten.
Dat was gezien de leeftijd van de slang en met benzine niet lang goed gegaan.