Citroen Azu

Techniek => Carrosserie => Topic started by: michelidds on December 11, 2010, 17:59:10 PM

Title: Roestbescherming koets
Post by: michelidds on December 11, 2010, 17:59:10 PM
We zijn (zoals jullie misschien weten) bezig met een totaalrestauratie. Koets heeft een Kataforese-behandeling gehad, is nu gespoten en chassis staat in de RX. Nu zijn we aan het twijfelen of we de onderkant van de koets ook in de RX (of Dinitrol) zullen zetten of kaal zullen laten. Natuurlijk krijgen holle ruimtes wel een injectie met RX en krijgen de achterwielkasten nog een antisteenslagbehandeling.
Maar moeten de ondervlakken van de koets en benzinetank- en reservewielkast ook?
In de lak is zoveel mooier...
Title: Re: Roestbescherming koets
Post by: engbokho on December 11, 2010, 18:32:43 PM
Mocht de auto een stalling hebben kan je overwegen om de onderkant alleen in de lak te zetten. Evt. met mengsel Owatrol (15%) + verf (85%).
Zolang je alle holle delen en naden maar goed behandeld.
Title: Re: Roestbescherming koets
Post by: michelidds on December 11, 2010, 19:06:45 PM
Wel stalling. Maar ook gebruiken voor vakanties. Want het is tenslotte een camper.
We gaan zeker weer wat stippellijntjes aan de motorkapkaart toevoegen...
Title: Re: Roestbescherming koets
Post by: björn on December 13, 2010, 12:52:41 PM
ik hoor vel goeds over en dinitrol behandeling
Title: Re: Roestbescherming koets
Post by: mctommi on December 13, 2010, 14:10:32 PM
Quote from: michelidds on December 11, 2010, 17:59:10 PM
Maar moeten de ondervlakken van de koets en benzinetank- en reservewielkast ook?
In de lak is zoveel mooier...

Als je het in de lak laat kan je tenminste zien als het weer gaat roesten ! Als je er een laag kledder over heen laat spuiten (of zelf doet) weet je niet wat eronder gebeurt......
Title: Re: Roestbescherming koets
Post by: michelidds on December 13, 2010, 15:37:15 PM
Vandaar mijn vraag.

Weer roesten? Met chemisch ontroesten en kataforese hoop ik dat héél lang tegen gehouden te hebben. Betere uitgangssituatie dan nieuw.  :P
Title: Re: Roestbescherming koets
Post by: engbokho on December 13, 2010, 15:56:44 PM
Ikzelf heb (zeer)goede ervaringen met (officiele) Dinitrol behandeling. Mijn eend (gedaan in '94), Mehari (in '97) en de CX (in 2005) houden het erg goed dankzij deze behandeling.
Auto's worden zeer regelmatig gebruikt, ook in de winter.
Title: Re: Roestbescherming koets
Post by: Dirk D on December 14, 2010, 11:31:10 AM
Quote from: engbokho on December 13, 2010, 15:56:44 PM
Ikzelf heb (zeer)goede ervaringen met (officiele) Dinitrol behandeling. Mijn eend (gedaan in '94), Mehari (in '97) en de CX (in 2005) houden het erg goed dankzij deze behandeling.
Auto's worden zeer regelmatig gebruikt, ook in de winter.

dat is mooi Eng Bo. Heb je ook nog een goed adres voor zo'n behandeling?

groet
Dirk D
Title: Re: Roestbescherming koets
Post by: michelidds on December 14, 2010, 13:09:46 PM
Ik heb ook goede ervaringen met het middel Dinitrol.

Maar wisselende ervaringen over de manier van aanbrengen.
Matige ervaringen in Leeuwarden in 2000 en slechte in Oss in 1999.
Echt tevreden ben ik alleen geweest hoe Van Aalst in Alphen a/d Rijn het in 1994 gedaan heeft. Daar inmiddels andere eigenaar. Maar ik hoor nog steeds positieve berichten. www.sjaakvanaalst.nl

Op kaal staal en bij roestvorming kies ik nu voor RX, dat betere roestomzettende eigenschappen heeft. Ook als dunne gladde beschermende laag.
Maar voor steenslagbescherming vind ik nog steeds dat Dinitrol beter werkt
Title: Re: Roestbescherming koets
Post by: Dirk D on December 15, 2010, 08:19:59 AM
Van Aalst in Alphen staat inderdaad goed bekend heb ik vernomen. Geldt ook voor Stam in Beverwijk.
Deze informatie komt uit een betrouwbare bron, heb ik niet van mezelf hoor.  ;)

groet
Dirk D
Title: Re: Roestbescherming koets
Post by: michelidds on December 15, 2010, 10:56:31 AM
Hopelijk overbodige suggestie: natuurlijk wel altijd eerst (laten) stoomreinigen!
Zeker ook holle ruimtes. Het is soms verbijsterend hoeveel troep (zand, roest, oude tectyl) daar uit komt.