News:

17-19 september 2021 de 22e int. Besteleendenmeeting in Leersum!

Main Menu
Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - AK Sahara

#1
D / Re: DR-94-61
October 26, 2015, 11:30:47 AM
tsja , leuk dat ie gespot is maar beetje jammer van de kleurwissel. Grijze besteleenden zijn er al genoeg.  ik kan alleen aan de koplampen met knipperlichtjes nog zien dat het inderdaad mn oude bestellertje is.
Ben benieuwd of het speciale blok er nog inzit.
#2
BE / Re: BE-37-47
October 10, 2014, 10:54:47 AM
auto is inmiddels door de huidige eigenaar weer opgehaald bij Deux Marjeaux en volgend de RDW geexporteerd. Hopenlijk staat hij binnen en wordt hij weer opgeknapt.
#3
D / Re: DR-94-61
May 22, 2013, 11:55:37 AM
mijn AKSahara de BE-37-47 is toch echt snel met 2 motoren hahaha , ik heb de 150 daarmee gehaald , en met Zorro, de DF-34-55 met zn AMIblok ben ik wel eens met 130 de Brienenoord over gescheurd. De luchtfilterslang was van de carburateur af getrild en het blok kon vrij ademen!  of het verantoord is? nee natuurlijk niet maar nog altijd veiliger dan 130 op een motor en dat doe ik ook. Alles is relatief.

overigens vind ik 100,110 in een eend mooi zat. het is alleen lekker om wat over te hebben als je wilt inhalen.  Een topsnelheid van onder de 100 is behalve in mn HY voor mij niet acceptabel. is in het moderne verkeer gewoon niet safe.

#4
D / Re: DR-94-61
May 21, 2013, 09:40:14 AM

Heb je gekozen voor een acablok vanwege de lagers en past dat 1 op 1 op de bak?
Moest je de cilinders ook aanpassen op uitsparing blok of past dat ook.


ik heb de bak gebruikt die erin zat, wel zelf gereviseerd. Dit was volgens Arnold een originele AZU bak uit begin jaren zestig.
Een moderne zes past niet zomaar, maare met vulbussen tussen motor en bak gaat het prima.

ik heb voor het Acablok gekozen omdat dat het sterkste is qua lagers en qua nokkenas de meeste gunstige timing heeft, lees deus meest vermogen afgeeft.
was niet bepaald de goedkoopste oplossing maar om het uiterlijk zo oud mogelijk te laten en in ieder gaval jaren zestig heb ik hiervoor gekozen.
Hij is niet supersnel maar zeker niet traag en een kruissnelheid van 100 km/u is goed mogelijk.


#5
D / Re: DF-34-55
May 21, 2013, 09:25:54 AM
quote : "Dag Gert-Jan,
wat een verrassing. Ik ben erg blij met je bericht. Duidelijk wordt steeds meer dat we hier spreken over een gereanimeerde azu.
Ik heb hem gekocht van iemand uit Spijkenisse. Voor een klein prijsje omdat de DF3455 met de roller en Gamma-verf was behandeld. Betekent dat ik elke 3 a 4 maanden wat moet bijpoetsen. Verder is het vervoertuig technisch echt goed. Dat snelle blok zit er nog steeds in. Loopt inderdaad hard, is mechanisch heel stil en start altijd. Het chassis heb ik getectyleerd. Maar een paar kleine roestplekjes komen nu toch wel op. Even krabben, schuren en met fertanbehandelen en dan weer een verse laag creme-witte verf.
Vroeger, in de eind 70er / begin 80er heb ik veel 2cv's gehad. Was lid nr 65 van de EEEC. Veel 18 pk's, enkele azu's en soms een 2cv6'je. Wel altijd een zwak gehouden voor het eendengevogelte. Een jaar of 8 geleden heb ik nog een 2cv-blok in een Dnepr geknutseld. Een jaar of 4 geleden dachten mijn kinderen mij een plezier te doen door mij voor mijn verjaardag een ritje met een 2cv aan te bieden. Toen moest ik echt weer aan de 2cv. Werd dus deze DF3455.
Zit jij nog in de eendenwereld? Als je het leuk vind kunnen we wel eens iets af spreken. Dan kun je de DF in levende lijve zien. Ik woon in de omgeving van Arnhem.
"


Leuk om te zien dat een AZU die mij erg aan het hart ligt een goed tehuis heeft gevonden.
Afspreken is moeilijk daar ik sinds 2008 in Alesund Noorwegen woon. Ik heb geen besteleend meer maar wel een 2CV6 uit 1973 (Sambalbij) en en DSuper5 (Queenie)uit 1973 en een HY (Dubbus)uit 1964
Ik woonde zelf de laatste 2 jaar in Apeldoorn voor ik emigreerde. Ik heb mijn laatste besteleend de DR-94-61 daar in 2008 verkocht


#6
D / Re: DR-94-61
May 17, 2013, 22:35:37 PM
hier de net gebouwde motor nog 6volt



en naar 12 volt



en nog een paar sfeerpaatjes:





#7
D / Re: DF-34-55
May 17, 2013, 20:57:39 PM


#8
BE / Re: BE-37-47
May 16, 2013, 14:51:52 PM
Waarschijnlijk de besteleend die de meeste verschillende kentekens heeft gehad .
Ik heb deze auto 18 jaar in mijn bezit gehad. Eind jaren tachtig op de sloop de Populier aan de Hoofdweg Rotterdam gekocht voor 250 gulden zonder papieren en kenteken. Bouwjaar is 1976.
Er zat een nummerbord op met BB? in het midden. Een kenteken was echter vrij gemakkelijk te regelen. 72-UB-03 werd het.
Ik heb hem tijdens het opknappen fucksia rose gespoten , een kleur tussen paars en Rose in , mijn ex en ik konden het toendertijd niet eens wordenen dit was een soort compromis.
hij heeft 15 jaar deze kleur gehad. Origineel was hij blauw.
Wij zijn er vaak mee op vakantie geweest naar zuid Spanje maar ook naarZwitserland 1991, Finland 1993 ,Slovenie 1995 , Griekenland 1999 en Oostenrijk 2001, en later met mij alleen nog naar Italie 2003 (wereldmeetingen)

In 1998 heb ik hem omgebouwd naar 4x4 met 2 motoren en oranje (met de mooie kleurnaam tierra del fuega/vuurland )gespoten.
Om hem goedgekeurd te krijgen is hij omgebouwd naar een franse AK400 met handgeschilderd frans kenteken uit 1972 en vervolgens geimporteerd. Toen heeft hji een tijdelijk wit nederlands kenteken gehad
Vanaf de goedkeuringsdatum heeft hij het kenteken BE 37 47.

Ooit ben ik nog eens heel stout geweest heb ik heb nog een half jaar een ander kenteken rondgereden waar ik toen wel apk op had. Totaal heb ik dus 6 kentekens op deze auto gehad.

Na de wereldmeeting Italie in 2003 gebruikte ik hem nauwelijks meer en ik heb hem in 2006 verkocht na 18 jaar. Een auto met veel herrineringen. ik hoop dat hij bewaard blijft. Het is de enig goedgekeurde 2-motorige besteleend in Nederland. Het bouwen is een megaklus geweest. Vele dingen zijn custommade. Daar kan ik nog wel  een boek over schrijven.





#9
D / Re: DR-94-61
May 16, 2013, 14:23:59 PM
ik kocht deze AZU van Arnold Duivestein in 2001. Hij was groen maar ik heb hem overgerold in deze kleur. Ik heb de versnellingsbak gereviseerd want die maakte enorm kabaal en ik heb de motor vervangen voor zeer speciaal exemplaar door mij gebouwd uit het beste van 2 werelden. De basis van het blok is een AM2A (acadiane) draaiend gedeelte. ik heb nieuwe zuigers en zuigerveren gemonteerd en AZAM6 cylinderkoppen.
Daarop een AZAM6 spruitstuk met 40mm carburateur met klein luchtfilter en een AZAM6 koeltunnel. Hierdoor lijkt het blok "oud" en doet het de auto geen geweld aan. Gewoon een 6 erin schroeven vindt ik geen gezicht. Ik heb oud type klepdeksels gemonteerd. Het bouwen van dit blok heeft een paar honderd euro gekost. Ik hoop voor de huidige eigenaar dat het blok er nog inzit.
Ik heb wel het voorste chassisbalkje waar de motor op rust een paar centimeter naar voren moeten verplaatsen om rumte te krijgen voor het blok.

Ook kon ik het oude korte uitlaatsysteem behouden. De koplampstandaard moest ivm de ribbelkap wel aangepast worden zeker nadat ik de oude 6 volt dynamo had vervanegn voor 12 volt. de start motori s nog wel 6 volt maar dat start lekker snel. De hele ombouw van 6 naar 12 volt heb ik ook gedaan.

De AZU heb ik meegenomen toen ik verhuisde van Schiedam naar Apeldoorn in 2006 maar in 2008 heb ik hem verkocht toen ik naar Noorwegen emigreerde.

Ik zal nog wat fotos posten hier.
#10
D / Re: DF-34-55
May 16, 2013, 14:03:28 PM
die extra achterlichten heb ik er destijds ook opgezet, ik vond 2 pitjes wel erg weinig. die roosters achterin zaten erin en heb ik maar laten zitten. Zijn originele stoelen heb ik toendertijd aan Arnold Duivestein gegeven , ik vond grijze stoelen niet mooi. Jaren later kwamen deze stoelen weer in mijn bezit toen ik de AZU DR-94-61 van Arnold kocht, waar hij deze stoel ingezet had.
#11
D / Re: DF-34-55
May 16, 2013, 09:45:12 AM
ik was nog vergeten te vertellen dat de achterdeuren ontbraken toen ik de auto vond/kocht. In plaats daarvan had de auto een klep in twee horizontlale delen. Die van Maanen wou die kleppen perse houden en ik heb ze bij hem ingeleverd. Een paar achterdeuren was gauw geregeld. het moet begin jaren 90 zijn geweest dat ik hem kocht. Ik schat zo 1991-92.
Zijn originele 1972 voordeuren staan overigens nog steeds op het Ei met die Stickers. Zorro was vele jaren de voorzittersauto van het Eendeei. In 1997 deed Zorro dienst als servicewagen op de wereldmeeting. Ik had daar de werkplaats georganiseerd.

Na de koetstransplantatie op het originele chassis heb ik de motor en bak van de donoreend gebruikt.Hij heeft wel zn originele assen en draagarmen.
Zn originele 435 motor is naar het Eendeei gegaan en later de bak ook. Ik ben niet gek op 4tjes en had een pest hekel aan trommelbakken. Vandaar dat Zorro schijfremmen heeft.  De motor heb ik later weer vervangen door een door mij gereviserde AMI motor ,een AM2 geloof ik met compressieverhouding van 1 op 9. Dit voor meer vermogen. IK heb er wel eens 135 km/u mee gehaald.

Tijdens mijn scheiding met Roos in 2001 heb ik haar de auto een keer geleend waarop zij hem achterop een andere auto reed. Niet express natuurlijk , stress van de scheiding speelde zeker een rol, maar toen is het originele chassis geknikt. In de boedelscheiding is de auto vervolgens naar haar gegaan. Zij heeft er later een ander chassis onder laten zetten maar ik geloof niet dat ze er veel mee gereden heeft.
Het is leuk te zien dat Zorro nog steeds leeft zij het in een nieuwe gedaante.

Ik zal nog eens kijken voor wat fotos uit die tijd.
#12
D / Re: DF-34-55
May 15, 2013, 20:33:10 PM
hoi, ik kan je nog wel het eea vertellen. Ik heb Zorro vele jaren in mijn bezit gehad en heb gered van de sloop.
Hij stond jarenlang in Rotterdam Centrum weg te pieteren vastgekend aan een oude mercedesbus. Ik hoorde dat verhaal en heb 2 uur lopen zoeken. De buurt was net gerenoveerd ik juist toen ik het zoeken op wou geven vond ik hem. Na een half uur bij verschillende huizen aanbellen vond ik iemand die de eigenaar wel kende. Ik liet mijn nummer achter maar pas een half jaar later werd ik gebeld door ene van Maanen. Hij vroeg of ik de auto voor hem kon lassen hetgeen ik weigerde, maar ik wou hem wel kopen. Die van Maanen had vele tientallen autos door heel Rotterdam staan en kon nergens afscheid van nemen. Het duurde nog een half jaar voordat hij weer belde. Hij kreeg vele aanslagen om zn oren en moest gaan ruimen.
Ik heb De Azu toen van hem overgenomen. De auto was in een zeer slechte staat. Oa de bodem was rot en het motorkapscharnier. Voorspatborden bumper en mortorkap waen ook niet meer te redden. Ook waren de zijspatborden en zijklepjes vervangen door hout.(spaanplaat!)
Ik had nog een donor eend staan en heb de koets vanaf de voorruit op die donor overgezet. Ik heb er zijpanelen met brede ribbels ingelast hetgeen pas later correct bleek. het was een overgangsmodel met 435 motor en het was niet zo makkelijk uit te vinden wat hoorde. Er zat een raar stuur in dat ik weggegevven heb, ik vond het te lelijk. Dit bruine stuur van bakeliet met 1 dikke horizontlae spaak is erg zeldzaam maar dat wist ik toen niet.
Een jaar later heb ik het chassis gerestaureerd en de koets overgezet. De originele eendveren van de donor bleken te zwak voor de AZU koets.
Origineel was de AZU rood , ik heb heb van buiten zwart geverfd (droogde matzwart op)en daar heeft hij zijn naam aan te danken. Zorro staat voor Zwart OveR ROod.
Hij heeft jarenlang met grote Eendeeistickers op de deuren rondgereden en met zwart folie op de grote achterramen. Die ramen waren overigens de reden dat die van Maanen de AZU wou bewaren , hij was zeldzaam. Hij heeft zijn leven er dus aan te danken!


morgen schrijf ik meer