Type; AZU
Bouwjaar; 17-09-1957
kleur; Grijs
Bijzonderheden;
Tijdens onze recente vakantie in Zuid Frankrijk reden we achter een ribbel eendje van begin jaren 60 en de oude Fransman stak telkens zijn hand uit het raam als hij van richting veranderde alsof hij op zijn bicyclette zat. Mijn vrouw en ik keken elkaar aan en waren eigenlijk gelijk verkocht. De eigenaar aangesproken. Hij was van zijn vader geweest en was dus vanaf nieuw in de familie. Verkopen was geen optie want met zijn twee Mercedessen kon hij niet op zijn landje komen en met de 2 cv wel! Hoe raar kan het zijn.
Bij ons was echter het vuurtje aangewakkerd en een gedeelte van de vakantie werd gevuld en het kijken in oude schuren en in tuinen. Maar ja ook in Frankrijk is deze voiture zeer geliefd.
Uiteindelijk vonden we er een die we nog leuker vonden dan de standaard 2 cv een Azu uit 1957 van tweede, inmiddels op 70 jarige leeftijd overleden, eigenaresse. De auto heeft vermoedelijk lang in een boerenschuur stil gestaan (belastingsticker 1995) en mogelijk heeft een van de erfgenamen geprobeerd hem weer tot leven te wekken al dan niet met verstand van zaken want de motor ligt compleet uit elkaar.
Inmiddels is hij naar Nederland gebracht en staat hij in mijn werkplaats. Het is een Azu met wat werk zullen we maar zeggen ;-). Voordeel is dat hij helemaal compleet en voor zover ik kan ontdekken helemaal origineel. De basis valt me ook helemaal niet tegen voor een bouwjaar 1957!
Ik heb wel gelijk een uitdaging en mogelijk excuus om snel weer richting Frankrijk te gaan. De zijruiten die in de laadruimte zitten zijn van de bekende producent Glacauto en hebben een maat van ca. 87 x 45 cm en dus zijn niet origineel Citroen. Een daarvan is ooit vervangen door plexiglas. Mocht iemand iets weten of heel toevallig hebben liggen hoor ik dit graag. Ik ben echter bang dat het een zoektocht wordt.
Tot zover dit verhaal, ik tracht foto's toe te voegen en zal van tijd tot tijd wat posten als ik verder ben gekomen. Eerst moet ik echter mijn Renault Master buscamper verder afbouwen.
groetjes,
Harry
p.s. zal wel aan mijn onkunde liggen maar waar kan ik vinden hoe ik afbeeldingen kan toevoegen. Met de knop "insert Image" lukt het me blijkbaar niet.
succes met deze uitdaging
maar waarschijnlijk wel aan je toevertrouwd.
Hoi, welkom hier. En veel succes met opknappen. En Glacauto is geen Citroen, maar deze ramen zijn wel accessoires uit die tijd en konden later gewoon via de dealer geleverd worden.
Mijn 62er azu had van af nieuw al standaard grote Glacauto ramen in de achterdeuren.
En wat foto's betreft, ik plaats ze eerst op "mijnalbum" of een soortgelijke foto site zoals Flickr kan ook. En daar zit dan een linkje bij om ze in een forum te kunnen plaatsen.
Bedankt voor de reactie en aanwijzing. Ik ga het nogmaals proberen via mijnalbum.
Ik geloof waarempel dat het me gelukt is.
Dit is dus waar ik me komende tijd mee bezig mag houden.
groetjes,
Harry
(https://myalbum.com/photo/S5VunVw8nBxb/360.jpg)
(https://myalbum.com/photo/YLNqiu0UXOiP/360.jpg)
Aha bij Verspuij vandaan.
Veel succes met opknappen! BEM 2017 moet te halen zijn.... :)
Ja Dirk zo zie de 2 CV AZU wereld is klein.
Ken je Dingeman Verspuij of hoe wist je dit?
Ik had even geen project en nu dus wel weer een.
Maar ik wil ook van het opknappen in alle rust genieten.
Dat heb ik met mijn vorige projecten ook gedaan.
Dus geen druk van BEM 2017 (ik heb nog niet eens gekeken wat het is??
Mijn eerste eend begrijp je!
Leuk zeg!
Gave kar, veel succes met opknappen en welkom hier!
Leuk ding hoor, daar is wel weer wat moois van te maken, hoewel ie nou ook al erg mooi is.
BEM staat voor besteleendenmeeting, ook dit jaar is er weer 1, het laatste volle weekend in september, in Leersum: http://www.citroenazu.nl/index.php?board=30.0
De besteleend wel voorbij zien komen bij Verspui.
Leuk wagentje. Jammer dat het raam ooit vervangen is. Dat wordt een lastige die te vinden.
Anders met een stuk dak de gaten weer dichtlassen een optie.
Quote from: DriesH on August 05, 2016, 15:47:02 PM
Ja Dirk zo zie de 2 CV AZU wereld is klein.
Ken je Dingeman Verspuij of hoe wist je dit?
Ik had even geen project en nu dus wel weer een.
Maar ik wil ook van het opknappen in alle rust genieten.
Dat heb ik met mijn vorige projecten ook gedaan.
Dus geen druk van BEM 2017 (ik heb nog niet eens gekeken wat het is??
Mijn eerste eend begrijp je!
Heel verstandig dat je de tijd neemt voor dit project.
Verspuij volg ik via mp en facebook, heeft vaak interessante auto's.
Veel succes en plezier met de restauratie en je mag ook naar de BEM zonder besteleend hoor. Leuk om de mensen van het forum te ontmoeten.
Dirk
Welkom hier! Succes met de restauratie, nog meer succes met het vinden van juist dat ene ruitje!
Geniet er vooral van! In 2018 is er vast ook een BEM ;)
Beste allemaal,
bedankt voor de succes wensen en de opbeurende woorden.
Ik neem er inderdaad de tijd voor en ben voorzichtig begonnen het motortje op te bouwen.
Volledig gedemonteerd, en dus alle onderdelen los maar vrijwel compleet in kratten, dus dat was nog even wat uitzoeken.
Het motortje van de eend is al net zo vernuftig geconstrueerd als de rest van de eend dus dat is vrij eenvoudig (met de montage instructies via internet) en het grote restauratieboek weer samen te bouwen. Zuigerveren en koppen vervangen en kleppen geslepen.
Nog even wachten op wat pakkingen en dan zal hopelijk het motortje binnen kort weer wat plof geluidjes gaan geven en langzaam weer tot leven gewekt worden.
Ik ben benieuwd!
De ruit zal inderdaad wel een lange zoektocht worden en vraag hierbij iedereen aan me te denken mocht iemand zoiets tegen komen. Een beloning in de vorm van een kratje bier of goede fles wijn zit er altijd in! ;-)
m.vr.gr.
Harry Driesen
Wat zijn de afmetingen van die ruit ?
Anders eens bij het Eeec buurten.. daar lopen mannen rond met hoge interesse voor dat soort vehikels..
Wat een super kwaliteit zo'n eendenmotor.
Ik heb nieuwe (gebruikte) koppen gekocht, kleppen geslepen, zuigerveren vervangen en alles zorgvuldig weer in elkaar gezet.
Carburateur schoongemaakt en nieuwe vlotternaald en pakking gemonteerd.
Kleppen gesteld en nieuwe contactpunten en bougies. Contactpunten afgesteld.
Motor provisorisch ingebouwd en de startcontacten inwendig in de startmotor schoongemaakt.
Nieuwe 6 V accu er in, benzine handmatig in de vlotterkamer gepompt. Een klein beetje quickstart in de carburateur en binnen een vliegwiel omwenteling lopen!
Dat is toch niet te geloven!
Ik ben inmiddels ook al aan de ruiten gekomen. Alles in Nederland, Belgiƫ en Frankrijk nagezocht en nagevraagd en dan op nog geen 10 km van mijn woonadres vinden.
Soms moet je ook gewoon eens geluk hebben.
En dat zal ik toch nog wel nodig hebben de komende tijd bij de voortgang van de restauratie.
groetjes,
Harry
Super kwaliteit ?
Nou gewoon een simpel, doelmatig motortje zonder poespas.
Ouderwets en degelijk.
Maar fijn dat het zo goed gelukt is, ook met de ruiten trouwens.
Gewoon geluk hebben, dat hebben we allemaal een keer nodig !
Zou Dries aanwezig zijn in Leersum/Amerongen dit jaar?
Quote from: RCUPPER on April 09, 2018, 21:49:33 PM
Zou Dries aanwezig zijn in Leersum/Amerongen dit jaar?
Nou Dries, ben je erbij of moeten we nog een jaartje wachten?
Nou eendenliefhebbers. Zoals jullie mogelijk gezien hebben was ik er niet bij. Wij waren in september nog onderweg in Toscane Italiƫ.
De restauratie volgt gestaag. Chassis is nu helemaal klaar en voorzien van alle nieuwe delen zoals remleidingen, remmen etc.etc.
De tijd gaat snel en er is nog veel te doen.
Mogelijk volgend jaar?
Het is een leuke hobby als je geen haast hebt. En ik heb geen haast.
Groetjes en succes met jullie projecten,
Dries
Type; AZU
bouwjaar; 17-09-1957
kleur;
bijzonderheden;
Zo dat hebben jullie snel toegevoegd! Ik heb het kenteken vandaag ontvangen!
Wat is de bedoeling? Welke info willen jullie er verder bij hebben?
Mvrgr.
Harry Driesen
een paar foto's zouden wel aardig zijn .
En het verhaal war en hoe je deze besteller gevonden hebt en wat de plannen zijn.
Ja, foto's!
En hoe ging het bij de RDW?
Foto's van het resultaat :)
Je had hem ook gezien het grote raam als personenwagen kunnen keuren.
Ik ga morgen proberen wat foto's te plaatsen. Dat heb ik vaker geprobeerd maar het liep iedere keer op niets uit. Mogelijk kunnen jullie tips geven.
Ik heb de Azu in 2016 gekocht in Frankrijk. Bijna compleet maar met heel heel veel werk. De auto was afkomstig van een dame van 70 jaar en tweede eigenaar. Zij overleed op 70 jarige leeftijd en zij had de azu vele jaren gebruikt gebruikt om haar geteelde groente naar de markt te brengen.
De auto is daarna bij een garagist gestald geweest en daar is de motor compleet gedemonteerd en in kratjes gedaan.
Ik ben vanaf 2016 bezig geweest met een volledige restauratie. Alle techniek vernieuwd incl. Nieuwe draadboom. Nu is hij bijna af alleen is er nog een velg die slingert en de km teller werkt nog niet.
Ik heb voor de restauratie de RDW uitgenodigd om een eerste schouwing te doen. Dit was met de bijbehorende documenten geen probleem en er zijn labels aangebracht op koets en chassis.
De keuring bij de RDW was, na enige uitleg van mijn kant over slecht 2 knipperlichten en slechts een oranje remlicht geen probleem. Ik had franse 2cvbladen bij me waarin diverse azu's stonden als bewijs.
Na het bezoek heb ik BPM aangifte gedaan ( uiteraard zonder kosten vanwege leeftijd) en de RDW stuurde vandaag het kenteken. Zoals gezegd zal ik binnenkort nogmaals trachten wat foto's te sturen. Gr. Harry
Beste Azurblade, als aanvulling op jouw reactie. Bij de RDW waren ze niet te overtuigen dat het ook een personenwagen kon zijn. Op de cart gris stond duidelijk vermeld. Fourgon en dat is bestelwagen vonden zij!
Dat is dan weer een nadeel als je alle papieren er bij hebt.
Mij maakt jet eigenlijk niet zo veel uit. Gezien zijn leeftijd zitten er zo ver mij bekend geen nadelen aan, of?
Gr. Harry
Zitten ook zeker geen nadelen aan en al fijn dat er kenteken op afgegeven is :)
Wel leuk om legaal een 4 persoons kenteken te verkrijgen.
Ons wel gelukt met een dichte azu overigens. Ook daar stond op carte gris bestelwagen. Het is dus maar net welk keurstation en keurmeester je treft
Beste CitroenAzu,
kun je me uitleggen hoe ik foto's kan plaatsen. Ik heb myalbum aangemaakt en foto's verkleind onder de 1500kb. Maar wat ik ook doe ik krijg hier geen afbeeldingen geplaatst.
Maar misschien ben ik beter met roest dan met foto's plaatsen op deze site.
Ik ga nu proberen om wat foto's te plaatsen. Een beetje restauratie in vogelvlucht.
De werkelijke restauratieduur was ca. 5 jaar en honderden foto's maar die zal ik jullie besparen.(https://myalbum.com/photo/yEvnrUtnbZ4E/1k0.jpg)
(https://myalbum.com/photo/c94KERhXu9gM/1k0.jpg)
(https://myalbum.com/photo/aPF4fhFGRXLY/1k0.jpg)
(https://myalbum.com/photo/bNxvq4zkaYbr/1k0.jpg)
En de motor in onderdelen in kratjes! Zal hij weer lopend te krijgen zijn?
(https://myalbum.com/photo/ThJnfhvqJt5C/1k0.jpg)
(https://myalbum.com/photo/kpeXz7Vkt6Rp/1k0.jpg)
(https://myalbum.com/photo/XJSkeQ4WBPso/1k0.jpg)
(https://myalbum.com/photo/VnQC7jSQiiYU/1k0.jpg)
(https://myalbum.com/photo/DVc6jHHhJN5j/1k0.jpg)
(https://myalbum.com/photo/g4hsRNKPe2BH/1k0.jpg)
(https://myalbum.com/photo/fegdRoa3X5he/1k0.jpg)
(https://myalbum.com/photo/TZ5b3FzpfMiB/1k0.jpg)
(https://myalbum.com/photo/aQ4CqpK4BCyA/1k0.jpg)
(https://myalbum.com/photo/MZJ2BqFkBtEx/1k0.jpg)
(https://myalbum.com/photo/XYJVaheaYEZs/1k0.jpg)
(https://myalbum.com/photo/a3VmtkKEAXtb/1k0.jpg)
En het eindresultaat!
(https://myalbum.com/photo/Gr3p2gvfmzKo/1k0.jpg)
(https://myalbum.com/photo/n4wX2PTtDy5j/1k0.jpg)
(https://myalbum.com/photo/TFX7Tvc5WK5P/1k0.jpg)
(https://myalbum.com/photo/5jdLP9crveE9/1k0.jpg)
(https://myalbum.com/photo/ECmSGrsxdZRm/1k0.jpg)
Wauw, die is erg mooi geworden.
Heel veel werk geweest, dat kun je wel zien .
Gefeliciteerd met het resultaat .
Jeetje man, prachtig en wat een mooi kleurtje!
Wow, wat een mooie AZU is da geworden, proficiat!
Prachtig resultaat Dries. Mag je trots op zijn!
Vandaag met mijn kleinzoon naar de stort met de Azu om wat afval weg te brengen. Onderweg zat er al een tijdje een motoragent achter me. Ik zei al :" ik denk dat we aangehouden worden"
En ja hoor aan de kant.
Meneer wat een prachtige auto, maar uw verlichting is niet op orde!
O, wat is er niet goed aan?
Uw heeft maar een remlicht en dat is oranje in plaats van rood!
Ja dat klopt is origineel altijd zo geweest op bouwjaar 1957.
O is dat zo, ja dat is zo.
Ok maar uw richtingaanwijzers doen het ook niet!
Ja hoor kijk maar.
Nou die zie je alleen maar als het donker is en niet handig dat ze alleen op de zijkant zitten aldus de agent.
Dat kan ik niet helpen was origineel altijd zo!
Nou ik ga er verder niets mee doen maar misschien kunt u beter sterkere lampjes er in zetten.
Goede reis verder en nog veel plezier er mee!
Wilde hij alleen de auto beter bekijken??? Toch een aardige agent maar te jong om het oude eendentijdperk meegemaakt te hebben.
Mijn kleinzoon ( 15) merkte op dat in een eend rijden niet gewoon van a naar b rijden is maar een echte beleving!
En dat klopt!
En nu te koop:
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/oldtimers/m1901933942-citroen-2cv-azu-1957-ribbelkap