Citroen Azu

Het Nederlandse Besteleendregister => Nog onbekende besteleenden => Topic started by: engbokho on October 31, 2011, 20:13:00 PM

Title: Ak 350 Glacauto 1968
Post by: engbokho on October 31, 2011, 20:13:00 PM
Hoera er is (weer) een heuse AK350 Glacauto bij in NL. De auto heeft al gelijk een nieuwe eigenaar gevonden (een bekende uit de 2cv wereld) die haar gaat restaureren.
Het wagentje is van april 1968
(http://kho.home.xs4all.nl/glacauto-ak/akg1.jpg)
...en heeft nog net het oude type motor.
(http://kho.home.xs4all.nl/glacauto-ak/motor.jpg)
De auto is door Glacauto omgebouwd tot 4 persoons.(transformation Break)
(http://kho.home.xs4all.nl/glacauto-ak/akg2.jpg)
Dus klap-bank en losse voetensteun.
(http://kho.home.xs4all.nl/glacauto-ak/bank1.jpg)
Hieronder de vergrendelingen van de achterbank
(http://kho.home.xs4all.nl/glacauto-ak/bank2.jpg)
(http://kho.home.xs4all.nl/glacauto-ak/bank3.jpg)
en de makkelijke ont/vergrendeling van de voorstoelen
(http://kho.home.xs4all.nl/glacauto-ak/grendel.jpg)
En het dashbordje zonder enige vorm van lamp haha
(http://kho.home.xs4all.nl/glacauto-ak/dash.jpg)
en nu maar wachten op het restauratieverslag....

Title: Re: Ak 350 Glacauto 1968
Post by: Sjoerd on October 31, 2011, 20:59:49 PM
Wat een pracht karretje :o
Ik ben zeer benieuwd naar de restauratie!
Title: Re: Ak 350 Glacauto 1968
Post by: azurblade on October 31, 2011, 22:13:45 PM
Geweldige kar zeg! leuk dat alle details en bankje nog aanwezig zijn.
We gaan de restauratie volgen van de bekende uit de 2cv wereld die mij nog niet bekend is ;)
Title: Re: Ak 350 Glacauto 1968
Post by: mctommi on November 01, 2011, 10:58:41 AM
Die voorstoelvergrendeling is interessant ! Ga ik namaken voor mijn AZU-L (ooit) want die heeft géén vergrendeling van de voorstoelen.
Lijkt me niet zo veilig en wellicht ook een probleempje voor de APK.

Maar wat ik me afvraag; zit er ook een aangepaste rechtervoorstoel in zoals een AZU-L/AK-L ? Aan de voorkant versmald, zodat die onder de pakjesplank past in naar voren geklapte situatie.
Title: Re: Ak 350 Glacauto 1968
Post by: engbokho on November 01, 2011, 19:00:07 PM
Zal nog ff kijken naar de voorstoelen (als de auto nog niet is vervoerd naar z'n nieuwe bestemming)
Title: Re: Ak 350 Glacauto 1968
Post by: björn on November 02, 2011, 12:36:37 PM
ja graag foto's want ik wil dit ook na maken voor mijn 4 persoons azu
Title: Re: Ak 350 Glacauto 1968
Post by: engbokho on November 04, 2011, 19:22:41 PM
Ok heren hier een foto van de stoel vergrendeling

(http://kho.home.xs4all.nl/akklem.jpg)

De achterbank zit trouwens aan de voorkant niet in de vloer, maar is in de zijkant van de laadbak vastgemaakt met behulp van een dikke verschuifbare scharnierpen en een verstevegingsplaat op de koets.
Op deze manier kan de bank (met de rugleuning neergeklapt) achter de voorstoelen worden opgeklapt.

En omdat deze auto wel al de "moderne" bak heeft, maar nog niet de hangende pedalen zit er een erg lange speciale kabel in die achter de bak langs gaat. (keurig netjes met stootrubber)
(http://kho.home.xs4all.nl/akkabel.jpg)
Title: Re: Ak 350 Glacauto 1968
Post by: vicsevents on November 06, 2011, 20:23:26 PM
Hele leuke AK350 zeg! Bijzondere auto idd met die achterbank en de stoelvergrendeling. Ik heb em vandaag bekeken. Mooi origineel nog. Redelijk zeldzame 21pk motor. Uitlaat aan de rechterkant! Klein beetje laswerk aan de bodemplaat. De koets heeft een paar vervelende deuken. Mooie complete besteller. Deze gaat helemaal mooi worden. Wel  even wachten ivm met meerdere projecten die voorgaan.
Title: Re: Ak 350 Glacauto 1968
Post by: siemenazu on November 06, 2011, 22:13:34 PM
ik zou hem mooi zo laten!
Title: Re: Ak 350 Glacauto 1968
Post by: azurblade on November 07, 2011, 08:22:49 AM
Precies, zo zijn ze het mooist :) Stofzuiger erdoorheen, even wassen en verder mooi zo laten.
Title: Re: Ak 350 Glacauto 1968
Post by: mctommi on November 07, 2011, 12:36:24 PM
Quote from: vicsevents on November 06, 2011, 20:23:26 PM
Hele leuke AK350 zeg! Bijzondere auto idd met die achterbank en de stoelvergrendeling. Ik heb em vandaag bekeken. Mooi origineel nog. Redelijk zeldzame 21pk motor. Uitlaat aan de rechterkant! Klein beetje laswerk aan de bodemplaat. De koets heeft een paar vervelende deuken. Mooie complete besteller. Deze gaat helemaal mooi worden. Wel  even wachten ivm met meerdere projecten die voorgaan.

Is een 602CC motor ! De AZU had een 425cc motor met 21 PK in de latere jaren van de kleine ribbels aan de buitenkant. Weet effe niet uit het hoofd hoeveel PK de 602CC M4 motor ook alweer is, ben niet thuis dus kan het niet opzoeken nu :(
Title: Re: Ak 350 Glacauto 1968
Post by: engbokho on November 07, 2011, 13:17:57 PM
Is idd geen 425/21 pk maar een 602/23 pk. Is de eerste versie van de Ami6 motor (die al snel een ander spruitstuk, carburateur en luchtfilterkreeg. En daardoor 25,5 pk)
Title: Re: Ak 350 Glacauto 1968
Post by: mctommi on November 07, 2011, 13:35:13 PM
Quote from: engbokho on November 07, 2011, 13:17:57 PM
Is idd geen 425/21 pk maar een 602/23 pk. Is de eerste versie van de Ami6 motor (die al snel een ander spruitstuk, carburateur en luchtfilterkreeg. En daardoor 25,5 pk)
40 pics carburateur......een groot gapend gat, hahaha, mijn AMI6 Break heeft zo'n "petroliestel".
Title: Re: Ak 350 Glacauto 1968
Post by: mctommi on November 08, 2011, 23:24:57 PM
Quote from: engbokho on November 04, 2011, 19:22:41 PM
En omdat deze auto wel al de "moderne" bak heeft, maar nog niet de hangende pedalen zit er een erg lange speciale kabel in die achter de bak langs gaat. (keurig netjes met stootrubber)

In Oktober 1967 kwam er een nieuw type bak, in Mei 1968 kwam er de latere 2CV6 motor in, samen met hangende pedalen.
En al vanaf Februari 1966 werd de AK uitgerust met een 12V installatie.

(Even opgezocht in 2CV évolution technique)
Title: Re: Ak 350 Glacauto 1968
Post by: engbokho on November 09, 2011, 07:15:10 AM
Oh ja, was ik nog vergeten. Deze auto heeft ook een verlengde accubak en "kachelverdeelstuk" (dat dus verder naar voren staat, en een langere slang heeft). Er kan echt een scheepsaccu in  ;D
Title: Re: Ak 350 Glacauto 1968
Post by: mctommi on November 09, 2011, 10:37:26 AM
Quote from: engbokho on November 09, 2011, 07:15:10 AM
Oh ja, was ik nog vergeten. Deze auto heeft ook een verlengde accubak en "kachelverdeelstuk" (dat dus verder naar voren staat, en een langere slang heeft). Er kan echt een scheepsaccu in  ;D

Ja.....douze volt hè.....

Mijn voormalige 21PK AZU van 1971 had dat ook, heb nog wel zo'n bak in het magazijn liggen, evenals veel 21PK spul. Ach ik heb nog een Dyane van 1967 21PK....TE KOOP  :P
Die kan ik bij verkoop volladen met die spullen dan........
Title: Re: Ak 350 Glacauto 1968
Post by: vicsevents on November 09, 2011, 16:01:59 PM
@ mctommi: leuke dyane, zon '67 er! ik ben (ook)aan het opruimen, anders heb ik er wel oren naar. Kheb slechts een kleine 600m2 vrij !

Had het idd even verkeerd gezien. Er zit een GROTE 40mm carb. op! Dus 602cc oude/nieuwe motor. Met nieuwe versnellingsbak, grote trommels. Maar gek genoeg met oude staande pedalen en gasplank.
Title: Re: Ak 350 Glacauto 1968
Post by: mctommi on November 09, 2011, 21:56:22 PM
Quote from: vicsevents on November 09, 2011, 16:01:59 PM
@ mctommi: leuke dyane, zon '67 er! ik ben (ook)aan het opruimen, anders heb ik er wel oren naar. Kheb slechts een kleine 600m2 vrij !

Had het idd even verkeerd gezien. Er zit een GROTE 40mm carb. op! Dus 602cc oude/nieuwe motor. Met nieuwe versnellingsbak, grote trommels. Maar gek genoeg met oude staande pedalen en gasplank.

Ja hij is leuk....in Frankrijk heb ik nog plek zat, dik 300 vierkante meter, maar daar moet nog een deur in van 2 meter breed, de huidige deur is slechts ene meter breed :( En het vervoeren van e.e.a. naar daar kost gewoon teveel, anders had ik mijn voormalige pand in Oude-Tonge zó leeg  ;D

De AK van Dirk is in vele opzichten heel bijzonder, maar het is hem gegund; ik ken hem al dik 25 jaar en toen ik hem leerde kennen begeerde hij al een AK350, pas geleden nog zei hij me "als je je 64-er AK ooit wilt verkopen, bel me dan". Nu heeft hij dan deze fraaie Glacauto weten te bemachtigen ! Een aanwinst voor het Nederlandse besteleenden wagenpark !
Title: Re: Ak 350 Glacauto 1968
Post by: Valérie on January 17, 2012, 00:02:11 AM
Oók nog ff aansluiten: sinds december 2010 in Nederland, opgepikt in de buurt van Orleans en inmiddels in de staat "afwerking van de restauratie", mijn AZU 250 uit 1974. Ben - middels een "tussenhandelaar" - in feite de 2e eigenaar/bestuurder van deez' voiture en kèn grote delen van de voorgeschiedenis van zowel de auto als de vorige eigenaar. Aangezien het originele motorblok (AYA2) niet meer helemaal compleet was heb ik toen "en passant" als extra een compleet AM2 blok meegekregen dat nu in de AZU gemonteerd is. De afsluiting van de restauratie "hangt" nu op mijn zoektocht naar de "kleursamenstelling" van de lakkleur AC 511 (Vert Embrun). Zie elders op dit forum.
Groet,
Gert
Title: Re: Ak 350 Glacauto 1968
Post by: 68cak on January 17, 2012, 21:28:14 PM
Van deze post en replies word ik helemaal blij; eindelijk een AK350 en dan ook nog een bijzondere, waar ik details kan vergelijken met de mijne van februari 1968. Kleur, eerste type incl. motor, versnellingsbak en vele details komen overeen. Dank ook voor de detailfoto's! Alleen heeft de mijne hangende pedalen en dat is dan weer vreemd... Ik zal dit thema goed blijven volgen ter lering en vermaak.

Groeten, Hans