News:

17-19 september 2021 de 22e int. Besteleendenmeeting in Leersum!

Main Menu
Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - michelidds

#271
Spots / Re: Gespot AZU..
March 28, 2010, 15:23:05 PM
Hoezo hilarisch? Besteleend = Multi Purpose Vehicle ... dat klopt toch? ;D
#272
R / Re: 93-45-RB
March 20, 2010, 17:48:27 PM
Balk was inderdaad niet duur en was mooi gemaakt. Maar helaas van een Acadiane. Kwam ik pas bij de auto achter.
Nu is de balk (die alleen aan de R-kant enkele slechte plekken had) dus toch maar hersteld. :-[
Gelukkig wilde Walter de balk terugnemen. Goede actie!  :D

Laatste weken zijn er ook bevestigingspunten voor rolgordels boven gemaakt. En is het gelukt om 3 achterlichten boven elkaar te plaatsen; knipper, achter/stop, mist (L)/achteruitij (R)
Op onderstaande foto kun je de grijze driehoekbalkjes voor de gordels en de drie rijen gaten voor de achterlichten net zien. Ben ik heel tevreden over.


Koets heb ik gisteren naar Autobeitserij Holland in Borgercompagnie (Oost-Groningen) gebracht, voor ontlakken/ontroesten en een kataforese grondlaag (ook in de naden en holleruimtes). Want dat die niet meer gaat roesten is het belangrijkste. Losse delen als kleppen, schermen, deuren, etc. kunnen altijd vervangen worden.
Die koets krijgen we dus over een paar weken terug, strak in de zwarte grondlak.
Oh ja, dat er geen achterschermen op zitten, is expres. Die worden wel gedaan, net als de nieuwe losse tank- en reservewielpanelen en ventilatieklep. De achterschermen monteren we met bouten, omdat we er nog niet over uit zijn hoe we de camperkastjes oplossen.


Mooi Citrotreintje , hè?

Oké, vandaag met dochter Pim naar Gemert geweest en met flink wat onderdelen thuisgekomen.
Bestelling nieuw spul bij www.tweeceevee.nl opgehaald en het nodige tweedehands gescoord.

Gisteren ook de tank en het scharnier gescoord, waar ik nog naar op zoek was.
We kunnen weer verder...
:)
#273
De besteleendmeeting / 11e Int. Besteleendmeeting
March 07, 2010, 16:21:31 PM
Martijn liet mij weten:
www.besteleendmeeting.tk
24 t/m 26 september 2010
#274
V / Re: 42-VS-DP
March 07, 2010, 13:32:53 PM
@ Burtoni: Ik ben bekend met die piramides. Maar onze '77-er heeft die niet. Ik dacht dat jouw 250 die ook niet heeft. Maar zie ze nu wel zitten op http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-UNQH6YKM.jpg. Sorry, niet goed gekeken...
Die piramides zouden bij ons enorm in de weg zitten voor de camper-inbouw bij onze 400. Zelf dacht ik aan een bevestiging achterop de B-stijl.
Oké bedenk zelf wel wat. Want heupgordels hebben nauwelijks zin.

@ björn: Gordel was / is inderdaad niet verplicht voor een '77-er.
Voor mijzelf is het ook niet persé nodig.
Maar mijn 20+ kinderen, die er ook in gaan rijden, vinden zonder gordels niet prettig / te 'los'.
#275
V / Re: 42-VS-DP / BE-66-50
March 06, 2010, 16:27:20 PM
Quote from: Burtoni on March 06, 2010, 16:17:58 PM
Na zo'n dikke 140 uur knutselen kan ik nu melden dat m'n 250-je weer in -bijna - oude luister is hersteld.
Nu nog bekleding tegen het schutbord en op de twee stoeltjes ( moeilijk aan te komen.....)
Verder nog twee drie-punts gordels zien te vinden en dan...... hup naar de APK en sturen met het apparaat!!
Wat mooi is ze geworden. Gefeliciteerd.

Vraagje: Waar / hoe heb je de bovenbevestiging van de drie-puntsgordels gemaakt?
Heb gezocht naar een foto daarvan, maar kan die niet vinden.
#276
Foto's uit de oude doos... / Re: AV-41-68
March 06, 2010, 16:21:29 PM
Kijk, dit is nou een foto naar mijn hart! :D
Leuk NL besteleendje en mooie Franse DS, rond 1970.
Allebei nog glimmende lak.
Heerlijk.  ;D
#277
R / Re: 93-45-RB
February 28, 2010, 17:45:33 PM
Tja, nou, meer: Je hebt je wat op de hals gehaald en dan moet je het ook goed doen.
Kosten plaatwerk vallen mee, het zijn vooral veel uren. Die balk was maar € 90. Duidelijk is in ieder geval dat Jeroen en ik dit laswerk niet zelf hadden kunnen doen.
We zijn voortdurend op zoek naar hoe het zo goed mogelijk te doen, zonder de kosten teveel te laten oplopen. Maar ook vanuit mijn in de loop van de jaren overtuiging dat zeker bij autorestauratie goedkoop = duurkoop.
Alles bij elkaar wordt het wel een heel dure besteleend. Hopelijk kunnen we (vooral de kids) er dan wel heel lang plezier van hebben.
#278
R / Re: 93-45-RB
February 27, 2010, 14:45:42 PM
Ik ban vandaag weer in Uden geweest.
Walter Rijkers wwarijkers@home.nl heeft namelijk deze week een nieuwe balk voor mij gemaakt, aan de hand van een voorbeeld dat hij had van een sloper.
De balk ziet er heel netjes uit. Inclusief krikpunten en bevestigingspunt voor de tank.
Ik moet hem nog wel vergelijken met de balk op de koets, maar het lijkt prima. De balk zit natuurlijk ook op een plek die je niet ziet. Dat scheelt. Er hoeven alleen nog een paar gaten in geboord te worden, om antiroestmiddel erin te kunnen spuiten, en een paar afwateringsgaten.
Het is in ieder geval véél beter dan het alternatief; een U profiel eronder lassen, of gaan frutten door plaatjes te lassen op een roestige balk.  ::)

Ik heb de maatafwijkingen van de achterpanelen doorgegeven aan Walter. We zijn er achter gekomen waar die door ontstaan zijn. Hij past zijn mallen aan, zodat volgende achterpanelen nog beter zijn.
Kortom, hij heeft het zeer serieus opgepakt. Mooi.  :D

Hierbij de rote balk onder de koets:


En de losse nieuwe balk vanaf dezelfde kant:
#279
R / Re: 93-45-RB
February 25, 2010, 02:07:19 AM
Opbouw is nog ver weg, maar sommige dingen zijn handig om vroeg te bedenken.
Om de gaten te boren / te lassen voor dat we verder gaan met de koets.
Daarom twee zaken waarover ik graag jullie mening hoor;

1. Ik wil eigenlijk wel wat extra verlichting aan de achterkant. Achteruitrijlampen, mistlamp en 3 remlicht.
Achteruitrijlampen kunnen witte 'tepels' worden, 3e lampje eronder, net als bij de DS Break. Lijkt me wel mooi.
Maar voor mistlamp / 3e remlicht ben ik er nog niet uit. Ik zie foto's van diverse bestellers met extra rode lampen.
Bijvoorbeeld http://farm3.static.flickr.com/2629/3886685333_0696f06114.jpg
Je kan die natuurlijk via een relais zowel gebruiken als 2 rem-, als 2 mistlampen.
Maar ik vraag me af of dat is toegestaan.
Want volgens gegevens die ik heb gegoogled mogen mistlampen niet hoger dan 1 m boven het wegdek zitten. En zijn 4 uit elkaargeplaatste remlichten niet toegestaan.

Of rechts één achteruitrijlamp, links één mistlamp en 3e remlicht middenboven? Of remlicht achter linker raampje?


2. We vinden het prettig om er wel gordels in te monteren. Ondergaten zitten al in de balk. Maar nu aan de bovenkant?
Waar maak je het derde punt, waar de gordel doorheen loopt?
U-profiel met moer op de B-stijl lassen? Is dat sterk genoeg?
#280
Kletshoekje / Re: Kentekenplaat
February 23, 2010, 18:30:16 PM
Ik heb ook een DS 2e neus. Dus met een kromme gedeelde plaat aan de voorkant.
Daarbij zitten de letters op de zwarte kentekenplaathouder geplakt. Erg mooi en in 5 jaar nog geen enkel probleem gehad.
Voor de APK-steekproef (of een dienstklopper) heb ik een goede plaat in de kofferbak liggen, die ik er eventueel met een paar tyeraps overheen kan binden.
Kortom, maak het zoals je wilt en zorg dat je voor de APK een handige toegestane oplossing klaar hebt.
Goedgekeurde plaat aan één kant en zwart tape over kleine stukje?

Ik ga trouwens over een half jaar voor een gele vierkante op het deurtje. Het is immers een '77 er Nederlandse AK400...
Ben ik ook veel beter zichtbaar, vind ik wel veiliger.
Want zeker in het donker en bij slechter weer, vind ik het wel eng om een donkere auto te zitten, met blauwe platen en gloeiende spijkers als achterlichten... :o
#281
Firefox 3.5.8.
IE alleen als sites niet met Firfox kunnen omgaan (Belastingdienst, bepaalde banken)

Maar, ik blijf het leuker vinden om op deze site een overzicht te hebben van de foto's van de auto's van de leden.
Is er niet zo'n album te maken?
#282
Vind het wel jammer dat de slideshow eraf is.
Want dat waren toch foto's van de eenden van de leden?
Martijn heeft een fantastisch fotoalbum, maar dat is toch iets anders.
#283
R / Re: 93-45-RB
February 22, 2010, 13:39:55 PM
Heb vrijdag contact gehad met Walter Rijkers uit Uden. Hij was verbaasd over de geconstateerde maatafwijkingen. Had er nog niet eerder opmerkingen over gehad, maar wil dat zeker verbeteren. Omdat ik binnenkort toch nog een keer langs ga, neem ik een oud achterpaneel mee, zodat hij de maten kan overnemen, voor de toekomst. Prima, dat geeft weer vertrouwen.

De dwarsbalk waar de tank op staat is nog slechter dan eerst gedacht, door de versteviging aan de rechterkant, waar twee platen op elkaar zitten. Ook is het U-profieltje aan de bovenkant erg slecht. Dus moeten er veel delen ingelast worden, of moet er een nieuwe balk onder. Dat laatst is het snelste en het beste, want dan ben ik meteen af van de roest in de balk.
Reparatieplaatwerk daarvoor is alleen in Uden verkrijgbaar. De reactie van Walter heeft me vertrouwen erin gegeven dat zijn reparatiebalk 95 % goed zal zijn. Ga het dus weer proberen. Ik ben benieuwd.

Plaatjes:


#284
R / Re: 93-45-RB
February 19, 2010, 13:04:03 PM
Sjoerd had in de achterste delen van de schermen kastjes gemaakt, met deurtjes die van de buitenkant de openen waren. Aan de linker kant zat er de gastank in, met een vaste leiding naar het gasstel, dat op de plaats van het reservewiel zat. (Reservewiel onder de motorkap.)
Ik vond dat wel een slim idee. Alleen jammer van de schermen.
Zit dus al tijden te broeden op een slimmere oplossing.

Waarschijnlijk gaan we de originele schermen voorlopig vastzetten met boutjes. Tot we een definitieve oplossing bedacht hebben.
#285
R / Re: 93-45-RB
February 19, 2010, 12:15:57 PM
Quote from: Francois on February 19, 2010, 10:11:50 AM
Dat schiet al aardig op. Jammer dat de maatvoering van die reparatiedelen niet zo goed is. Ik was van plan de achterbalk voor mijn azu daar ook te halen. Is het veel moeite om het pas te maken?

Maatvoering wijkt af op details. Het hangt er van af hoe belangrijk je dat vindt.

  • De aanslagsteunen zijn goed. Maar die zet je pas op de auto in elkaar, dus kan er nog geschoven worden. En is er gekozen voor een afwijkende vorm. Wat geen probleem is.
  • De vlakke achterplaat van de achterste balk is ook goed.
  • Maatafwijking zit in de zijpanelen aan de achterkant, waar de lichten in zitten. Maar dat zijn nu net de delen die je ziet.
    De vlakken zijn 1,5 cm te kort en de tussenafstand is 7 mm te groot. Ook is de onderkant niet geknikt, maar met 1 schuine lijn. Bovendien bleken de panelen 5 mm te smal, wat je moet oplossen aan de kant van de scharnieren. En tenslotte is 1,0 mm plaat ge
    bruikt, in plaats van 0,6mm. Dus moet je ergens een dikteverschil oplossen.
Dit alles is een punt voor een purist of voor een auto die weer in concoursstaat moet komen. Geen probleem voor de onze, die weer als camper uitgevoerd en in gebruik moet komen. Maar het op maat maken van de onderrand en het wegwerken van het dikteverschil heeft de lasser wel extra werk tijd gekost. We hadden gelukkig nog een originele balk en randprofiel.

Overigens zijn maten van reproductieplaatwerk altijd een probleem. Mogelijk is dat van de achterpanelen van www.tweeceevee.nl beter. Ik heb dat niet vergeleken.
Ben van plan daar een tankklep en reservewielklep te halen. Iemand ervaring daarmee?