Citroen Azu

Techniek => Chassis => Topic started by: nicky on October 27, 2009, 09:45:18 AM

Title: Chassis AZU-B 1969
Post by: nicky on October 27, 2009, 09:45:18 AM
Als ik een nieuw chassis onder mijn Belgische 1969 AZU-B wil zetten, welke kan ik dan het beste gebruiken?
Het liefst zo origineel mogelijk.
Title: Re: Chassis AZU-B 1969
Post by: björn on October 27, 2009, 12:34:45 PM
volgens mij bij cassis hebben ze nieuwe chassis voor oude az'tjes
en als het goed heb zijn die het zelfde als een azu
Title: Re: Chassis AZU-B 1969
Post by: nicky on October 27, 2009, 13:09:15 PM
Zijn die achterpoten niet te lang?
Title: Re: Chassis AZU-B 1969
Post by: engbokho on October 27, 2009, 16:44:49 PM
Ja, afzagen dus.
Groothandel de Graaf (waar de meeste 2cv garages klant zijn) heeft ook een imitatie AZU chassis in de catalogus staan. Heeft al de juist lengte moeten alleen de "pootjes" nog op worden gelast.
Vind het er prima uitzien en kost volgens mij niet zoveel.
Title: Re: Chassis AZU-B 1969
Post by: björn on October 27, 2009, 20:32:07 PM
bij cassis hoef je alleen de achterkant op lengte te zagen en de armpjes zitten er al op
en ik denk dat die beter past
de graaf ben ik geen voor stander van beter gezecht heb er een hekel aan
Title: Re: Chassis AZU-B 1969
Post by: mctommi on October 27, 2009, 22:47:11 PM
Denk bij een AZU van die leeftijd ook aan het voorbalkje ! Bij een 425CC is dat balkje hoger en zitten de gaten voor de motorsteunen op een andere plaats.
En het chassis moet 4 dwarspootjes hebben voor onder de bodemplaten.
Tja en de lengte......de ijzerzaag is geduldig, dat is niet belangrijk.......
Title: Re: Chassis AZU-B 1969
Post by: engbokho on October 28, 2009, 09:24:25 AM
Die van Cassis is al een hele tijd niet meer leverbaar...
Andere optie is origineel modern Cassis/Citroen chassis nemen en motorbalk en dwarsbalkjes overzetten
Title: Re: Chassis AZU-B 1969
Post by: CitroenAZU on October 28, 2009, 18:17:04 PM
Dat lijkt me dan nog de beste oplossing. Of een goed 2e hands opsnorren.
Mijn ervaring met een DG chassis duurde 4-5 jaar en toen was het compleet vergaan, niet meer op te knappen....En echt wel getectyleerd enzo...maar dat hielp dus helemaal niets....
Title: Re: Chassis AZU-B 1969
Post by: mctommi on October 29, 2009, 00:54:35 AM
Lang leve DG.........NOT

Mijn mening; knap een oud chassis op met wat laswerk......

Alhoewel ik ook op een moment in mijn Citroënhistorie aan een chassis van een 1969 AZ bezig ben geweest......ik beef stukken wegknippen (hou niet van slijpen; maakt herrie, stinkt, rondspaterrende gloeiende delen doen meer kwaad dan je lief is). Ik wilde het zo graag opknappen, maar op een bepaald moment was het toch........NIET doen, de smid aan de overkant van de straat heeft een oudijzerbak......SNIKKKKK..... Was opdrachtwerk, als het voo mezelf was had ik het misschien doorgezet, wilde mijn opdrachtgeefster geen poot uitdraaien.

Heb hier nog een afgekort 2cv chassis uit de frotteurjaren (weet citroenazu alles van), was van een ex van mij, 250 van 1973. Geen zijpootjes (hadden ze maar weggelaten) en een laag voorbalkje....bovenkant heeft een gaatje (regenwater vreet chassis). Dus als je echt niks kunt vinden heb ik hier nog wel een vuiltje. Prix a débattre.
Title: Re: Chassis AZU-B 1969
Post by: AZL57 on October 29, 2009, 19:26:11 PM
Ik heb bij een 18pk chassis met rotte zijpootjes deze vervangen door u-profieltjes, die bleken op goed formaat (qua hoogte) voorhanden. Deze vastgelast op de buizen van de veerpotophanging en de bovenrand van het chassis. Paste perfect en is een stuk duurzamer dan de blikken steuntjes. Was trouwens mijn allereerste laswerkje. Waarschijnlijk goed gedaan want de auto rijdt nog steeds  ;D
Title: Re: Chassis AZU-B 1969
Post by: mctommi on October 30, 2009, 00:04:17 AM
Quote from: engbokho on October 28, 2009, 09:24:25 AM
Die van Cassis is al een hele tijd niet meer leverbaar...
Andere optie is origineel modern Cassis/Citroen chassis nemen en motorbalk en dwarsbalkjes overzetten

http://www.mehariclub.com/plateforme-adaptable-noir-anc-mod-425cc-sans-traitement-anti-corrosio--a--1007107.html (http://www.mehariclub.com/plateforme-adaptable-noir-anc-mod-425cc-sans-traitement-anti-corrosio--a--1007107.html)

Ziet er niet verkeerd uit.......en volgens de site van Cassis gewoon "en stock". Vind het niet erg duur...helaas wel een eindje rijden en dan het chassis uit Cassis op de dakdragers mee terug naar nl :P  Thuisgekomen de achterpootjes inkorten....verder gebruiksklaar (na waxoil of tectyl dan).
Title: Re: Chassis AZU-B 1969
Post by: engbokho on October 30, 2009, 07:58:08 AM
Oh hij is er dus weer. Dan kan je Mark van Boekel bellen en bestellen. :)
Title: Re: Chassis AZU-B 1969
Post by: AZL57 on October 30, 2009, 23:46:53 PM
Dat is het goedkopere adaptable chassis en niet hun eigen Citroen chassis of ben ik verkeerd?
Title: Re: Chassis AZU-B 1969
Post by: CitroenAZU on October 31, 2009, 02:16:15 AM
Nee dat klopt, dit  is een imitatie/adaptable...
Title: Re: Chassis AZU-B 1969
Post by: mctommi on October 31, 2009, 03:35:23 AM
Quote from: CitroenAZU on October 31, 2009, 02:16:15 AM
Nee dat klopt, dit  is een imitatie/adaptable...

Is dat dan ook dezelfde "bagger"kwaliteit als een DG chassis ??

Voor mij is het niet echt van belang, want ik heb nog wel een "paar" onderdelen in eigen voorraad, maar ik geef graag goede adviezen aan gelijkgestemde 2CV-liefhebbers, dus wil wel op de hoogte blijven.

Er is anno 2009 natuurlijk ook altijd de afweging van kwaliteit en gebruik. Als je een eend/besteleend wilt opknappen/restaureren, wat streef je dan na ?
Als je je eendje altijd binnen stalt en er maar 100 km per jaar mee rijdt, is het dan zinvol er een superduurzaam en duur chassis onder te zetten ? Heb je in je achterhoofd de eend over een tijdje te willen verkopen voor veel geld, of wil je er zelf lol van hebben en maakt het je niet uit dat hij/zij over 5 jaar alweer een halve restauratie nodig heeft ? Kwestie van wat je wilt. Kwestie van hoeveel geld je wilt en kunt besteden vandaag of volgende maand.
Er zin veel invalshoeken en zo heeft iedereen zijn eigen visie.
Ik moet er niet aan denken imitatieplaatwerk aan de buitenkant te hebben, want ik zie dat zonder bril van 20 meter aftand en vind dat niet mooi. Maar of er nu een originele voetenbak en vloerplaten in zitten of een rechte plaat 1 mm dik staal (doe ik meestal)....maakt me niet uit er ligt toch een rubber vloermat over, geen mens die dat ziet. Idem geldt voor een chassis. Opgelapt oud degelijk of een gegalvaniseerd chassis dat 20 jaar mee gaat....geen mens die het verschil ziet. De APK-keurmeester misschien ???

Iedereen moet maar doen wat hij/zij het beste vindt......afweging van origineel of niet, heb ik er geld voor of niet.
Zo lang er maar niet te vaak wieldoppen op een besteleend zitten of sierstripjes op de portieren of een hele foute grille ;-)
Ik val voornamelijk over de details, heeft niet echt met budget te maken immers. En zo heeft iedereen zijn eigen "merkwaardigheden"