News:

17-19 september 2021 de 22e int. Besteleendenmeeting in Leersum!

Main Menu
374 Guests, 0 Users

26-YD-35

Started by MarcoAZU, December 12, 2015, 00:23:26 AM

Previous topic - Next topic

Geert

#75
Mijn AZU  uit 1974 heeft ook Belgisch glas. Volgens Martijn dus Belgische productie , dus dan denk ik ook Vorst , daar hebben ze bestellertjes gemaakt  .
Maar we zullen het straks wel lezen als onze expert zich op het forum meldt   ;)



't is een kwestie van geduld........

engbokho

We zijn toch allemaal experts ;D
Belgisch glas en belgische velgen, dan moet het er wel een uit Vorst zijn.
De bestellertjes werden volgens mij door elkaar gemaakt in Belgie, Frankrijk en Spanje.
Ooit: Azu-B 1971, Azu 1962, Azu 1960

Geert

#77
Je hebt experts en experts.... daar zit nogal verschil in!
Hoe weet je of de velgen Belgisch zijn?
't is een kwestie van geduld........

marcopr

Daar ben ik expert in. Belgische velgen hebben een merkje om aan te geven wat de bovenkant is.

ps Belgisch maakt hem nog wel weer bijzonderder!

MarcoAZU

#79
Op het hart van de  velgen staat gewoon Belgium oid  :) Wat ik op internet vind, is dat de productie in Vorst in 1969 is gestopt. Maar misschien was dat de DS ?

RCUPPER

Daar zijn ook nog Méhari, LNA en Visa's van de band gerold. Dan zit je toch al begin jaren tachtig.
Ce n'est pas une fuite d'huile, mais une explosion de puissance

Geert

#81
Ik heb het even opgezocht :
De AK 400 is in Vorst geproduceerd van 1970 -1978.
De AZU / 250 van 1954 - 1978.
En dan natuurlijk AZUL, AKL weekend, AMi ,Visa,  ln , Mehari en zelfs de 2CV  :P.
Vorst heeft van 1926 t/m 1980 geproduceerd , behalve gedurende de oorlogsjaren 40/45  .

Bij de  originele velgen van mijn AZU kan ik op het moment niet komen, er staat nog een projekt voor.
't is een kwestie van geduld........

Bertje Beige

#82
Mijn maat heeft een 69'er AK350 (BE-63-63), Franse import met Belgische Jemeppe ramen. De originele velgen zijn er niet meer bij.
Wij hebben ons hierover ook verbaast; als het een Belg zou zijn hadden er toch ook Belgische typeplaatjes op het schutbord e.d. moeten staan?
Ook staat het chassisnr. op precies dezelfdeplaats als mijn AZU (op de bovenplaat van het chassis, bijrijderskant).
Wij denken zelf dat er destijds gewoon een vrachtauto vol ramen vanuit Voorst naar Parijs is gereden, om wat voor reden dan ook.

@Marco, als jij ook Belgische velgen hebt zou dat best een Belg kunnen zijn, na 1970 zijn de typische Franse en Belgische verschillen verdwenen.

marcopr

discussies als deze maken het forum zo leuk. Heerlijke eendenarcheologie. Piece d'orgine of nie?  ;D

MarcoAZU

#84
Quote from: marcopr on June 11, 2016, 11:50:38 AM
discussies als deze maken het forum zo leuk. Heerlijke eendenarcheologie. Piece d'orgine of nie?  ;D

Heerlijk inderdaad  ;)

Als Geert heeft uitgevonden dat de AK400 vanaf 1970 tot en met 1978 uit vorst kwam, dan neem ik dat maar aan  :)

Ik heb de auto aangeboden voor het ICCCR museum, voorwaarde is dan dat 'ie in Vorst geproduceerd is  ???

Rare jongens daar bij de ICCCR!

Geert

Quote from: MarcoAZU on June 11, 2016, 23:54:57 PM


Als Geert heeft uitgevonden dat de AK400 vanaf 1970 tot en met 1978 uit vorst kwam, dan neem ik dat maar aan  :)


Had je zelf ook kunnen opzoeken  :P
't is een kwestie van geduld........

Bertje Beige

Ik ben ook maar weer eens in de boeken gedoken:
En de AK350 uit 69 waar ik het eerder over had, is een 12 volt auto, in het boek van Thijs v/d Zanden staat dat de Belgische wagens begin jaren 70 al 12 volt hadden, en de Franse nog 6 ???
Zou het dan toch een Belg zijn?
Ín dat boek staat ook dat er veel voor de export, ook naar Frankrijk is gebouwd.
De Franse bestellers werden vanaf 1955 in de Panhard fabriek gebouwd, maar volgens het besteleendenboek, (mijn Frans is niet je dat :-\), zijn ze daarmee in 1969 daar gestopt en is de productie van de bestellers overgeheveld naar Vigo. En Voorst bouwde dus al bestellers.

engbokho

Alle Ak350's zijn rond '66 overgegaan op 12 volt. De Azu (serie B) kregen in de benelux een 12volt gelijkstroom dynamo op het spruitstuk samen met de 21pk motor. De franse modellen hielden de 6 volt dynamo op de krukas. Pas met de komst van de 435 (1972) motor kregen de Azutjes allemaal 12volt wisselstroom.
Ooit: Azu-B 1971, Azu 1962, Azu 1960

MarcoAZU

Afspraak staan op 26 juli bij de RDW, ook voor die dag een eendagskenteken  :)

Voor die tijd nog een brilrubber vervangen om zodoende nog van het laatste beetje olielekkage af te komen.

Andere voorspatborden en dan APK.

AZU-1965

AZU A 1965 - Mehari 1969

Tags: