Citroen Azu

Het Nederlandse Besteleendregister => Nog onbekende besteleenden => Topic started by: Kingswood on February 02, 2022, 12:25:47 PM

Title: La Poste 1971
Post by: Kingswood on February 02, 2022, 12:25:47 PM
Hoi,
Ik wil mezelf even voorstellen.
Ik ben Louis, 50 jaar en heb vorig jaar een AZU La Poste gekocht, bouwjaar 1971 (net als ik  ;)).
De auto is al sinds 1993 in Nederland, maar nooit op kenteken gekomen.
Ik heb de AZU in onderdelen gekocht en er zal nog wel eea ontbreken verwacht ik.
Er zit een 425 AYA blok bij met bak en een A06/664 blok met schijven bak is er ook bij.
Vooras is ook van een later type. Achteras is nog de originele.
Het liefst zou ik het 602 blok inbouwen, maar dat heeft verregaande aanpassingen nodig begreep ik al.
Al met al een beetje puzzelen voor mij. Dus alle hulp is welkom.
Vooralsnog heb ik hem opgeslagen.

Mijn eerste auto was ooit een 2CV uit 1983, maar die was in 1990 al in een compleet rotte staat naar Duck Dump gebracht in Randwijk. Daarna nooit meer een Citroën gehad, maar altijd een zwak voor gehouden.

Verder heb ik nog diverse andere oldtimers (Seat Panda '80, Seat Trans ''84, T3 Enka '81, Holden HQ Utility '75)

Gr, Louis
Title: Re: La Poste 1971
Post by: Hans 250 on February 02, 2022, 17:36:02 PM
Hoi Louis, welkom hier!
Volgens mij ken ik jouw wagen, is hij van ene Jaap uit Groningen geweest?
Om een 2cv6 blok in te bouwen moet je het voorbalkje van het chassis vervangen door een moderne voorbalk en ook de voetenbak i.v.m. de pedalen. En het schutbord is anders, vooral de verwarmingsbuizen lopen anders.
Schijvenbak past ook niet in het chassis maar is redelijk simpel aan te passen. Al met al een heel gedoe.
425 blok met dito bak is niet het fijnste blok in een besteleend vind ik, tenminste als je lekker wilt rijden. Maar dat is ook weer aan te passen. Mijn 'ex' 71'er rijdt met gemak 100 km/u met een aangepaste 425 motor (o.a. zuigers en cilinders van 2cv6) en een Dyane bak uit 1968. Niet te zien en past zo in het originele chassis.
Groet en succes, Hans
Title: Re: La Poste 1971
Post by: Kingswood on February 02, 2022, 20:47:13 PM
Hoi Hans,
Deze AZU is idd door Jaap uit Groningen naar Nederland gehaald in 1993.
ik begreep dat hij de auto uit elkaar heeft gehaald en al eea aan laswerk heeft verricht aan de  koets.

Will van den Ende heeft de koets toen in 1999 overgenomen en weggezet in zijn garage.
Later heeft Will ook het chassis kunnen overnemen.
En ik heb nu alles van Will overgenomen.

Als er een mogelijkheid is om het 425 blokje te tunen, zou ik zeker hier voor gaan. En dan het liefst om zoveel mogelijk pk's eruit te krijgen, zonder schade aan te richten aan het blokje zelf. Weet je toevallig iemand die mij hiermee zou kunnen helpen?
Ben er zelf niet zo in thuis.
ik heb ook een oude trommelbak erbij. wellicht is deze ook aan te passen.

ik wil gewoon dat de AZU makkelijk met het verkeer mee kan.

Title: Re: La Poste 1971
Post by: Hans 250 on February 02, 2022, 21:25:13 PM
Hoi Louis, dat is grappig, dat is haar dus!
Laswerk is destijds gedaan door een hele goeie kennis van me, die kon echt zo netjes en mooi lassen toen...vakwerk...
Inmiddels heeft hij na een lange pauze toch weer een 2cv gekocht en anderhalf jaar geleden is daar nog een 250 bij gekomen, nu in restauratie.
De specialist op motorengebied is Arnold, ik stuur je wel even een pm.
Qua versnellingsbak: zoek er 1 van een 425cc Dyane, zijn behoorlijk zeldzaam maar zoekt en gij zult vinden...
Title: Re: La Poste 1971
Post by: Kingswood on February 02, 2022, 21:32:46 PM
mooi, dank je
Title: Re: La Poste 1971
Post by: Burik on February 03, 2022, 19:31:07 PM
Welkom. Er zit veel ervaring op dit forum. Ik heb er destijds veel aan gehad. Succes met de restauratie
Title: Re: La Poste 1971
Post by: CitroenAZU on February 03, 2022, 21:20:42 PM
Leuk je hier te zien, welkom en succes met het weer rijdbaar maken van deze leuke AZU!
Title: Re: La Poste 1971
Post by: Kingswood on February 04, 2022, 16:19:01 PM
Ik zal zeker de hulp van dit forum nodig hebben.
Inmiddels een set Cilinders met zuigers big bore 18pk > 530cc besteld bij Burton.
Ook contact gehad met Arnold voor de revisie.
Dus dat blokje gaat goed komen. ;)

En dan nog op zoek naar de juiste versnellingsbak, om de beste resultaten uit het blokje te halen.
Is het mogelijk om de huidige/originele V-bak aan te laten passen? En wie doet er aan versnellingsbak revisie?
Zijn er naast de 425 Dyane V-bak nog andere alternatieven?


Title: Re: La Poste 1971
Post by: azurblade on February 05, 2022, 19:40:26 PM
Goed bezig. Setje uit Zutphen is een eenvoudige aanpassing om extra pks uit je blok te krijgen

Een moderne 2cv6 trommelbak uit mehari, dyane of Ami zou ook kunnen.
Wellicht is die kwa lengte anders maar valt aan te passen lijkt me
Title: Re: La Poste 1971
Post by: engbokho on February 05, 2022, 20:15:46 PM
Bakverhoudingen zijn niet echt optimaal voor deze motortjes. (zelfs niet met setje 530cc)
Title: Re: La Poste 1971
Post by: azurblade on February 05, 2022, 20:19:53 PM
Engbokho, de originele bak of de moderne met oude motor combinatie.

Ami6 bak  ???
Title: Re: La Poste 1971
Post by: Hans 250 on February 06, 2022, 01:42:08 AM
Met alleen een setje big bore ga je denk ik een fractie sneller maar veel zal het niet helpen. Hoezo een eenvoudige aanpassing om meer pk's uit je blok te halen? 100 cc meer maar met dezelfde koppen en carburateur geeft het hooguit een beetje meer trekkracht.
Moderne bak past niet op een oude motor dus gaat ook niet werken.
Een Ami 6 bak lijkt me al helemaal niet een goeie combi want die bak is gemaakt voor een 602 motor. En voor een Ami.
Title: Re: La Poste 1971
Post by: azurblade on February 06, 2022, 07:35:34 AM
Dank Hans.

Klopt bij dat setje hoort ook wijziging van de sproeiers.
Meer pks of snelheid vraagt wat meer aanpassing, werk en puzzelen.