Hallo, vannacht is op de oprit de (bijna volle) benzinetank leeggelopen van mijn AK250. Afgezien van gruwelijke stank, vlek, kosten etc. vind ik het interessant wat hiervan de reden zou kunnen zijn. Er zit geen gat in de tank! Het enigste wat zou kunnen zijn is dat de benzineleiding die in de dikkere leiding (die naar de tank gaat) is geschoven te los is gaan zitten. Ik kon hem er gemakkelijk uittrekken. Hoort daar een slangklem op te zitten? Kan het een andere reden zijn? Iemand meer met dit probleem van doen gehad? Bedankt voor een reactie.
Quote from: Mehari on September 15, 2020, 15:15:31 PM
Hallo, vannacht is op de oprit de (bijna volle) benzinetank leeggelopen van mijn AK250. Afgezien van gruwelijke stank, vlek, kosten etc. vind ik het interessant wat hiervan de reden zou kunnen zijn. Er zit geen gat in de tank! Het enigste wat zou kunnen zijn is dat de benzineleiding die in de dikkere leiding (die naar de tank gaat) is geschoven te los is gaan zitten. Ik kon hem er gemakkelijk uittrekken. Hoort daar een slangklem op te zitten? Kan het een andere reden zijn? Iemand meer met dit probleem van doen gehad? Bedankt voor een reactie.
Bij mij zit daar geen klem, maar als je het zekere voor het onzekere wil nemen, zou ik daar een klem op zetten.
Vreemd verhaal trouwens, ik heb het nog niet eerder gehoord.
Misschien een ander forum-lid ?
Vervelend!
Als het goed is heb je naar voren toe een kunststof leiding. Het laatste stukje naar de tank is van rubber. Ik zou daar nooit een klem opzetten, je knijpt de boel in elkaar.
Zoek een goed passende rubber slang, ik weet bijvoorbeeld dat de slang die ze bij de 2CV club hebben te ruim is. Vervang het stuk tussen de tank en de kunststof leiding.
Misschien moet je meteen ook maar het stuk naar de carburateur doen.
Je hoort het probleem wel vaker bij een gewone eend maar dan krijg je geen benzine meer.
Controleer je gehele benzineleiding en vervang bij twijfel. De benzine van nu kan het rubber aantasten.
Geen knaagdier of een onverlaat met een mes in de weer geweest?
Rubber slang van 5,5 mm moet je hebben en geen 6! Misschien is dat het probleem samen met inderdaad het feit dat moderne benzine rubber aantast.
Ik tank altijd BP 98, deze schijnt dat probleem niet te hebben.
Bedankt voor de reacties. De dikke rubberen slang van de tank naar de dunnere slang ga ik eerst vervangen. Ik weet daar de leeftijd niet van. Volgens mij zat in de aansluiting het probleem. Ik kon de dunne benzineslang er heel gemakkelijk uittrekken. in die omgeving is ook alle tectyl weg. Maar dat de hele tank is leeggelopen blijf ik raar vinden. Er moet toch druk opstaan dan om de benzine naar boven te trekken?
Sluit me helemaal aan bij Dirk's antwoord. En dat van Marco ook, met de toevoeging dat 5 mm euro-bestendige benzineslang nog iets nauwer past, heb je ook geen slangklemmen nodig. Beetje spuug doet wonderen. En natuurlijk geen E10 erin.
Hoe lang is die rubberen slag? Hangt hij over de rand van de tank, maw kan de tank leeg geheveld zijn?
Druk staat er niet op, het enige wat ervoor zorgt dat de benzine in de carburateur komt is de licht aanzuigende werking van de benzinepomp, en dat dus alleen met draaiende motor. Lekkage zit dus waarschijnlijk op het laagste punt van de benzineleiding.
Dag Hans, bedankt voor de reactie. Laagste punt is de aansluiting op de dikke slang! Dat zou dus kunnen kloppen, maar hoe kan het dan dat de tank compleet wordt leeggetrokken? Zit hier een natuurkundige wet achter?
Volgens mij wel maar mijn kennis van natuurkunde is niet zo groot. Exacte vakken lagen mij niet zo.
Quote from: Mehari on September 15, 2020, 22:45:43 PM
Dag Hans, bedankt voor de reactie. Laagste punt is de aansluiting op de dikke slang! Dat zou dus kunnen kloppen, maar hoe kan het dan dat de tank compleet wordt leeggetrokken? Zit hier een natuurkundige wet achter?
Ja de wet van de communicerende vaten :)
Je kunt een vat leeg hevelen als je er een slang instopt en die zuig je dan eerst aan, vervolgens loopt het vat leeg zo lang je slang is. Zo stelen ze ook je benzine. In jouw geval heeft de benzinepomp aangezogen (vermoed ik, eigenlijk moet je het eerst zien).
Klopt, communicerende vaten. Als op laagste punt een lekkage ontstaat ontstaat er stroming.
Dat zorgt ervoor dat het net zolang blijft stromen tot de tank leeg is.
Zoals al vermeld is als tank geen lek heeft zit het hem in de leiding. Contoleren en slangen vervangen.
Bedankt voor het meedenken. Vrijdag ga ik een nieuwe slang scoren vanaf de tank 5,5 mm. De benzineleiding zit er strak ingestoken, maar schijnbaar kan het niet kwaad een knijpklemmetje er op te zetten. Zachtjes aangeknepen!
Als je de rubberslang kort maakt(ca. 20cm ?) kan de tankt nooit helemaal leegstromen. Bij leegstromen door hevelwerking stroomt de tank nl leeg tot punt waar kunststof leiding in rubber leiding gestoken wordt! Als de kunststof leiding daarvoor te kort is zou ik (vrijdag) ook meteen een nieuwe kunststof leiding kopen. Succes
Probleem is opgelost. Het was inderdaad de dikke slang vanaf de benzinetank. Deze had op het uiteinde scheurvorming. Nieuwe slang gescoord bij Eendenspul, 5,5 mm. Gemonteerd en tevens een oorklem gezet op de aansluiting met de benzineleiding. Een beetje aangeknepen voor zekerheid. Benzine erin en meteen lopen. :) Bedankt voor het meedenken!
Hoe is dan het stukje slang naar je carburateur?
Dat is een goede vraag. Deze is nog goed. Ziet er stukken beter uit dan de slang bij de benzinetank. Echter zal hem nog eens beter bestuderen. Nu is in ieder geval de ernstige lekkage opgelost.
Mooi dat het is opgelost. Hoe lang heb je de rubber slang gemaakt?
Een foto zou ook niet gek zijn!
exact dezelfde lengte. 73 cm. Staat hij niet op spanning op de benzineleiding/tank. Echter de lengte is relatief. Het is maar waar je het punt pakt om over de benzineleiding te schuiven. Een advies is om die slang te controleren aan iedereen. Kleine moeite en vervangen kost een paar Euro. Dat is goedkoper dan een berg benzine op de oprit en de Tectyl o.i.d. opgelost op het gedeelte van chassis waar de benzine heeft gelopen.
En niet het stukje vergeten onder de benzinepomp naar de leiding.
Die wil door ouderdom ook wel eens scheuren.
En ja dat is een broerde om te vervangen. Even benzinepomp los en de slang er aan zetten en terug plaatsen.
Benzinepomp eraf om onderste slang te vervangen? Dat is echt niet nodig. Linker voorscherm eraf kan wel helpen.
Hij zit nog wel eens vast en gepriegel van onderaf.
Ik heb niet van die kleine vingertjes ;D
Quote from: Hans 250 on September 20, 2020, 08:33:17 AM
Benzinepomp eraf om onderste slang te vervangen? Dat is echt niet nodig. Linker voorscherm eraf kan wel helpen.
Dan moet je dat eens een keer voordoen. :)
Net als Azurblade heb ik niet van die kleine vingers, dus zonder de brandstof pomp eraf te halen lukt het mij ook niet.
Ik laat wel de bovenste brandstofslang aan de pomp, dat helpt met verwijderen en terugplaatsen.
Alleen als jij en Auke naar de BEM komen doe ik het graag een keer voor. ;)
Quote from: Hans 250 on September 20, 2020, 16:50:38 PM
Alleen als jij en Auke naar de BEM komen doe ik het graag een keer voor. ;)
En dan 6 weken in Quarantaine om de vingers weer schoon te krijgen? :o ;D
Wellicht dat de opener van topic ook op de BEM aanwezig is.
Als het goed is was dat slangetje nog niet vervangen.
Het kan inderdaad een fijn vettig klusje zijn 8)
Hans ik zal je komen bijschijnen ;)