Ik keeg op FB nog een uitleg hoe het pk verlies ontstaat op een rollenbank meteing aan de wielen.
"De "12" pk volgens opgaaf Citroën, zijn SAE waarden, dwz gemeten zonder luchtfilter, dynamo, uitlaat, ventilator en zelfs de oliepomp wordt verrekend, de nu gemeten 10 PK is volgens de DIN-norm genoemd, het verschil is +/- 10-15 %, tevens is de "versnellingsbak" van een deze 2CV nogal "grondstoffelijk" uitgevoerd, waardoor er ook nog relatief veel vermogen verloren gaat. Dat de motor verder gezond is blijkt uit het gemeten koppel dat de fabrieksopgaaf te boven gaat. "
"De "12" pk volgens opgaaf Citroën, zijn SAE waarden, dwz gemeten zonder luchtfilter, dynamo, uitlaat, ventilator en zelfs de oliepomp wordt verrekend, de nu gemeten 10 PK is volgens de DIN-norm genoemd, het verschil is +/- 10-15 %, tevens is de "versnellingsbak" van een deze 2CV nogal "grondstoffelijk" uitgevoerd, waardoor er ook nog relatief veel vermogen verloren gaat. Dat de motor verder gezond is blijkt uit het gemeten koppel dat de fabrieksopgaaf te boven gaat. "